Reklama

Sylwestrowe trendy - jak Polacy przywitają 2014 rok?

Huczna impreza, czy kameralne spotkanie? Karnawałowe przebranie, czy dyskretna elegancja? Zimne piwko czy wódka? To dylematy Polaków przed nadchodzącą imprezą sylwestrową...

W badaniu[1] przeprowadzonym przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych dla marki Smirnoff Black, zapytano grupę 700 pełnoletnich respondentów z sześciu największych, polskich miast o to, jak zamierzają pożegnać stary rok. Większość badanych chce spędzić sylwestrową noc w kameralny sposób, najchętniej w gronie najbliższych - blisko połowa ankietowanych deklaruje, że powitają Nowy Rok z przyjaciółmi i znajomymi na tzw. "domówce". Podobnie jak przed rokiem, najwięcej wydamy na napoje wysokoprocentowe. Średnio będzie to kwota rzędu 97 zł.

Sylwester to ten moment w roku, z którym wielu z nas wiąże spore oczekiwania. Dla jednych ma być punkiem zwrotnym i nowym początkiem, inni chcą by ta szampańska noc była uwieńczeniem minionego okresu. Dlatego tak wiele czasu i uwagi poświęcamy na sylwestrowe przygotowania. Marka Smirnoff Black postanowiła sprawdzić, jakie plany na ten wieczór mają Polacy.

Gdzie spędzimy najbardziej imprezową noc w roku?

Reklama

Niezmiennie od kilku lat większość Polaków zdecyduje się na kameralne powitanie Nowego Roku. 48 proc. ankietowanych wybierze się na imprezę prywatną organizowaną przez znajomych, czyli na tzw. "domówkę". Jednocześnie 30 proc. ankietowanych planuje spędzić tę noc we własnych domach. Są jednak również i tacy, którzy mają zamiar wykorzystać Sylwester i towarzyszące mu wolne dni, w bardziej kreatywny sposób. Niemal 20 proc. badanych chce wyjechać za miasto, by tradycyjnie odliczyć ostatnie sekundy starego roku w górach, czy nad morzem.

Chociaż badanie pokazuje, że większość osób zostanie w Sylwestra w domu, to ze swojego doświadczenia wiem, że to miasto dostarcza najbardziej niezapomnianych wrażeń. Dlatego czekam na moment, w którym młodzi ludzie zmienią front i w sylwestrową noc dadzą się wciągnąć w wir miejskich atrakcji. To poza domem można znaleźć wiele niestandardowych możliwości. Na imprezach, które organizuję wszyscy mogą poczuć się sobą, bo jedyny dress code to "be yourself" - opowiada Patryk "Burzka" Burzyński, organizator najlepszych warszawskich imprez, właściciel firmy Warsaw Black.

Jakimi alkoholami będziemy wznosić toasty?

W sylwestrowy wieczór wysokoprocentowe trunki zawsze cieszą się w Polsce dużą popularnością, a od kilku lat obserwujemy wzrost kultury konsumpcji alkoholu. Polacy częściej wybierają alkohol dobrej jakości, który podkreśli wyjątkowość okazji. Jakie alkohole będą najczęściej gościć na sylwestrowych stołach w tym roku? Tradycyjnie wzniesiemy toast winem musującym lub szampanem - 59 proc. z badanych nie zamierza rezygnować z tego zwyczaju.

Drugim najczęściej pitym alkoholem będzie czysta wódka - 48 proc. badanych zadeklarowało jej spożycie. Preferencje odnośnie alkoholi wybieranych podczas nocy sylwestrowej różnią się w zależności od wielu czynników. Jednym z najbardziej różnicujących jest płeć. Kobiety istotnie bardziej nastawiają się na zakup drinków oraz alkoholowych koktajli. Z kolei mężczyźni wybiorą czystą wódkę, piwo, a także modną w ostatnim czasie whisky (25 proc. badanych). Młodsi konsumenci, poszukujący nowych doświadczeń, wybiorą wódki smakowe - 33 proc. badanych wskazało taką odpowiedź.

- Polacy stają się coraz bardziej otwartymi na nowe trendy konsumentami alkoholi. Chcą eksperymentować z nowymi smakami i ich połączeniami, stają się też coraz bardziej wymagający i na takie okazje jak Sylwester wybierają dobrej jakości, wyrafinowane alkohole. Doskonałym przykładem jest Smirnoff Black - jedna z najchętniej kupowanych wódek klasy delux[2], produkowana w małych partiach, o delikatnym smaku. W tegorocznego Sylwestra warto spróbować smaków Smirnoff Black - Espresso i Lime&Mint, doskonałych do przyrządzenia prostych drinków z colą lub spritem i ćwiartką limonki. Oba smaki są dostępne tylko na polskim rynku, a Smirnoff Black Espresso to pierwsza wódka o smaku i aromacie kawy - komentuje Marcin Andrzejczyk, Senior Brand Manager White Spirits, Diageo Polska.

Na co wydamy najwięcej?

Wyjątkowa noc wymaga wyjątkowej oprawy. Dla większości Polaków tym, co zapewni 31 grudnia odpowiednią atmosferę jest alkohol. To na niego mają zamiar wydać najwięcej, bo średnio prawie 100 zł. To znaczący wzrost w stosunku do 2013 r., kiedy respondenci zamierzali przeznaczyć na tę kategorię produktów 75 zł. Badani podobną sumę przekażą na jedzenie i przekąski - 93 zł, nieco mniej na strój - 88 zł oraz transport - 63 zł.

Tym co różnicuje sylwestrowe wydatki jest płeć respondentów. Podczas gdy panowie będą kupować napoje i fajerwerki, panie skupią się na stroju. Spośród badanych miast istotne różnice w stosunku do pozostałych pojawiły się w przypadku Warszawy i Krakowa. Warszawiacy fundusze przeznaczają w większej mierze na napoje alkoholowe i transport. Mieszkańcy Krakowa z kolei oszczędniej podchodzą do kwestii posiłków i napojów bezalkoholowych.

Niezależnie od tego, gdzie i z kim zdecydujemy się spędzić sylwestrową noc, najważniejsze jest to, aby temu wyjątkowemu wieczorowi towarzyszyła dobra zabawa, humor i odrobina szaleństwa. Dlatego warto zadbać o odpowiednią oprawę i pozytywną atmosferę. W końcu mówi się, że "jaki Nowy Rok, taki cały rok".  

***

Odpowiedzialne spożywanie alkoholu

Informacje na temat działań firmy Diageo na rzecz odpowiedzialnego picia alkoholu na www.pijrozwaznie.pl

4 zasady dobrej zabawy kampanii "Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie."

  1. Po każdym drinku wypij szklankę wody - Alkohol odwadnia organizm. Dlatego, aby mieć dobre samopoczucie, warto uzupełniać płyny - pijąc na przemian napoje alkoholowe i bezalkoholowe.
  1. Kiedy pijesz, pamiętaj też o jedzeniu - Jedzenie przed lub podczas picia alkoholu spowalnia jego działanie.
  2. Nie pij, jeśli nie jesteś pełnoletni - W świetle polskiego prawa tylko osoby, które ukończyły 18 lat mogą kupować i pić alkohol.
  3. Nie pij, jeśli prowadzisz - Asertywna postawa pomaga uniknąć tragicznych skutków prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Musisz znać dopuszczalne limity
    i ograniczenia prawne oraz bezwzględnie stosować się do nich. Pamiętaj, że czasem najlepsza decyzja jest taka, aby nie pić w ogóle. Zawsze postępuj zgodnie z prawem
    i dokonuj właściwych wyborów!


[1] Badanie zrealizowane przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych dla marki Smirnoff Black w dniach 5-7 listopada 2013 roku metodą CAWI. Grupą docelową badania były osoby w wieku 18-35 lata z 6 największych polskich miast (Kraków, Łódź, Poznań, Trójmiasto, Warszawa i Wrocław). W badaniu łącznie wzięło udział 700 respondentów.

[2] Dane rankingu Impact Databank 100 TOP, który ocenia marki alkoholowe pod względem wartości i ilości sprzedaży. Badanie Impact Databank 100 TOP to coroczne, globalne zestawienie wyników sprzedaży marek alkoholi wysokoprocentowych. Kategorie, w których oceniane są dostępne na rynku marki to min. wódka, rum, koniak oraz whisky.


materiały prasowe

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Sylwester | alkohol

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje