Reklama

SOS dla wypadających włosów

Włos żyje średnio 3-4 lata, następie przestaje rosnąć i wypada. Wniosek prosty: wypadanie włosów jest zjawiskiem naturalnym.

Każdego dnia tracimy od 60 do 100 włosów. O nadmiernym wypadaniu włosów (łysieniu) mówimy, gdy ich dzienne wypadanie przekracza setkę. Powody tego niepożądanego stanu mogą być różne. Utrata włosów może towarzyszyć niektórym chorobom - gwałtownie przebiegającym infekcjom (np. grypie), AIDS, toczniowi czy chorobom skóry głowy (np. grzybicom). Może być spowodowana przez zmiany hormonalne - po zakończonej ciąży, po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych. Chemioterapia, przyjmowanie leków obniżających poziom cholesterolu czy leków na nadciśnienie i innych, zniszczenie włosów, nadmierny stres, a wreszcie niedobory żywieniowe skutkują wypadaniem włosów. U mężczyzn łysienie tzw. androgenowe (typu męskiego) powodowane jest przez działanie pochodnej testosteronu.

Reklama

Czego brakuje w diecie?

Jeżeli włosy lecą nam z głowy, a wykluczyliśmy inne powody, przyjrzyjmy się temu, co znajdujemy codziennie na talerzu. Być może utrata włosów to problem niedoborów żywieniowych, które zostały spowodowane m.in. przez restrykcyjne diety, głodówki, anoreksję, bulimię lub monotonny jadłospis.

Krzem, czyli budulec włosów - znajdziemy go w ziołach: skrzypie, pokrzywie, rdeście. Jego poziom uzupełnimy, popijając odpowiednie napary z ziół.

Cynk, składnik i aktywator enzymów - łatwo przyswajalny znajdziemy w pestkach dyni czy słonecznika.

Magnez, składnik kości, zębów, wpływający na równowagę nerwowo-mięśniową. Jego niedobór może objawiać się wypadaniem włosów. Bogate w magnez jest kakao, rośliny strączkowe, zielone warzywa, produkty pełnoziarniste, orzechy.

Żelazojednym z objawów anemii z niedoborów żelaza (częsta u kobiet) jest wypadanie włosów. Pamiętając o tym, nie rezygnujmy z produktów mięsnych.

Witaminy z grupy B (witamina H, kwas foliowy, kwas pantotenowy, witamina B6, witamina B12) to witaminy niezbędne, by włosy mocno siedziały na głowie. Wątróbka, jajka, drożdże, ziarna zbóż, rośliny strączkowe, orzechy to pokarmy dostarczające tych witamin.

Ponadto, dieta powinna dostarczać nam odpowiednie aminokwasy. Wśród nich szczególnie ważne dla włosów są: cysteina, lizyna i metionina. Pamiętajmy o białku w diecie!

Leki na bujną czuprynę?

Straganowa szarlataneria reklamująca środki "na porost włosów" już dawno za nami i nie uświadczymy jej w aptece. Niemniej są dostępne leki, które mają zastosowanie w przypadku łysienia. Jeden z leków, ze wskazaniem do stosowania w przypadku łysienia typu męskiego, zawiera minoksidil, i używamy go zewnętrzne, czyli nakładamy bezpośrednio na włosy. Inny - zawiera wysokie dawki witaminy H i ma zastosowanie w uzasadnionych przypadkach niedoborów tej witaminy w diecie. Przed przyjmowaniem tego typu leków zawsze konsultujmy się z farmaceutą.

Kosmetyczne wzmocnienie

Dbając o wypadające włosy nie sposób nie sięgnąć po odpowiednie kosmetyki. Wiele preparatów stawia na siłę ziół: skrzyp, czarną rzepę, brzozę i inne, których skuteczność opiera się na tradycyjnym zastosowaniu. Inne dostarczają witaminy, aminokwasy czy minerały. W końcu - niektóre łączą w sobie wszystkie te elementy, działając kompleksowo, i po te warto sięgać.

Ważne, by w przypadku wypadania włosów starać się działać regularnie: pielęgnacja kosmetykami, zmiana diety lub uzupełnianie jej suplementami powinna trwać kilka tygodni.

zdronet

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: wlosy | S.O.S.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje