Rosjanie chwalą się swoim sprzętem. Czym jest A-50?

Rosjanie postanowili "pochwalić się" swoim zaawansowanym radarowym samolotem patrolowym A-50. Decyzja jest o tyle nietypowa, że w opublikowanym zestawie informacji znaleźć można wiele szczegółów na temat nowoczesnej i zaawansowanej technologii maszyny. To samolot, dzięki któremu myśliwce widzą i słyszą.

Rosjanie mówią o swoim samolocie

W rosyjskich mediach pojawił się artykuł dość szczegółowo opisujący cechy i zastosowanie samolotu A-50. To specjalna maszyna patrolowa wyposażona w radar, która jest wymagana do skutecznego operowania przez myśliwce rosyjskich sił. Mowa tu m.in. o modelach Su-35S i MiG-31BM. Bez latającego radaru te nie mogłyby ani widzieć, ani słyszeć.

Skąd taka otwartość na temat swojego uzbrojenia? To ciekawa kwestia, która na razie pozostaje bez konkretnej odpowiedzi. Warto jednak wykorzystać okazję i przyjrzeć się bliżej temu, co stanowi tak istotny element rosyjskich sił powietrznych. A mowa przecież o sprzęcie absolutnie kluczowym od samego początku inwazji Rosji na Ukrainę.

Reklama

Co potrafi rosyjski A-50?

Zaskakująca otwartość strony rosyjskiej w temacie samolotów A-50 wiąże się z ujawnieniem kilku informacji na temat możliwości sprzętu. Jego głównym zadaniem jest obserwacja pola walki i możliwość wykrywania wielu celów nieruchomych, na przykład stanowisk artyleryjskich i systemów rakietowych. Radar samolotu radzi sobie jednak też z ruchomymi celami - wykrywa choćby czołgi i działa samobieżne na odległość do 300 kilometrów.

To powoduje możliwość bardzo precyzyjnej kooperacji z operatorami myśliwców Su-35S i MiG-31BM, które to z kolei mogą wystrzelić rakiety powietrze-powietrze R-37M na odległość właśnie 300 kilometrów - pociski są sterowane wyłącznie przez radary A-50. Według oceny wielu ekspertów, A-50 jest w stanie wykryć nawet systemy artylerii rakietowej M142 HIMARS, które są używane m.in. przez Ukrainę.

Berijew A-50 - informacje techniczne:

  • Górnopłat z czterema silnikami turboodrzutowymi Sołowiow D-30KP;
  • Ciąg 4 × 118 kN każdy z silników;
  • Rozpiętość 50,54 m, długość 46,59 m, wysokość 14,76 m;
  • Maksymalna prędkość 850 km/h;
  • Zasięg 7300 km;
  • Pułap 13000 km;
  • Masa startowa 172370 kg;

Warto zauważyć, że A-50 nie jest konstrukcją nową. Pierwszy oblot samolotu miał miejsce jeszcze w czasach Związku Radzieckiego, a konkretniej w 1982 roku. Od tego czasu wyprodukowano około 40 sztuk samolotu.

Rosyjskie samoloty a wojna w Ukrainie

Rosyjskie A-50 od początku inwazji na Ukrainę stanowią istotny element rosyjskiego rozpoznania i walki w powietrzu. Obecnie szacuje się, że w użyciu jest 9 tych maszyn. Z początku wojny bazowanie ich wokół Ukrainy (m.in. na Krymie, w okolicach Morza Czarnego i w Białorusi) pozwoliło na dobre rozeznanie w polu walki na terenie niemal całego kraju.

Obecnie nie znajdują się już na Białorusi, choć nadal wykorzystywane są w innych obszarach. Jest to o tyle potężny "przeciwnik", że Ukraińcy postanowili odpowiednio zmodyfikować swoje myśliwce F-16, aby móc im skutecznie przeciwdziałać. Czasami jednak nawet perła w koronie bywa niestrzeżona - czego idealnym przykładem jest sytuacja z marca tego roku. Na nagraniu widać, jak dron białoruskiej opozycji bez trudu ląduje na kadłubie zaparkowanego A-50.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rosja | samolot | radar | lotnictwo | Białoruś | F-16 | Rosjanie | Ukraina | Ukraińcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy