Rosja pod ścianą. Musi wyprodukować masę nowych samolotów

Rostec, czyli państwowy konglomerat obronny z siedzibą w Moskwie poinformował o rozpoczęciu produkcji nowych samolotów. Te mają sprostać rosnącym oczekiwaniom i popytowi na rynku lokalnym. Według szacunków, do 2030 roku ma powstać aż 500 nowych maszyn.

Sankcje na Rosję. Rynek chce działać

Rosja stawia na produkcję lokalną samolotów, choć ma to niewiele wspólnego z biznesowym patriotyzmem. Trwające sankcje nakładane przez zachód skutecznie utrudniają działanie niektórych sektorów gospodarki. Przykładem jest lotnictwo, które ma problemy z pozyskiwaniem maszyn i części serwisowych. Jakie rozwiązanie wymyślono na wschodzie? Zwrócono się w kierunku produkcji własnej, która w kraju ma przecież niemałą historię.

Siergiej Czemiezow, szef największego koncernu zbrojnego w Rosji (Rostec) spotkał się z Władimirem Putinem, w celu nakreślenia strategii produkcyjnej na najbliższe lata. Przed firmą niemałe wyzwanie, musi ona bowiem zaspokoić potrzeby lokalnego rynku lotniczego. W tym celu postanowiono na wyprodukowanie aż 500 maszyn do 2030 roku. Jakie samoloty zostaną wyprodukowane w Rosji?

Rosyjskie samoloty w produkcji

Reklama

Najwięcej, bo aż 270 samolotów wyprodukowanych do 2030 roku ma stanowić model Irkut MC-21. To współczesne samoloty pasażerskie wąskokadłubowe średniego zasięgu. Po raz pierwszy oblot tego modelu miał miejsce w maju 2017 roku. Sama konstrukcja jest dość standardowa. To dolnopłat z dwoma silnikami (Awiadwigatiel lub wcześniej Pratt & Whitney PW1000G), który zdolny jest zabrać na pokład od 132 do 211 osób.

Na drugim miejscu pod względem liczby planowanych egzemplarzy znalazł się samolot Suchoj Superjet, którego ma powstać 142 sztuki. To również maszyna wąskokadłubowa, jednak o mniejszej pojemności. Do tej pory wyszczególniano 3 wersje samolotu o numerach 75, 95 i 110. Oznaczenia te odpowiadały liczbie pasażerów mogących zagościć na pokładzie. Zasięg maszyny to nieco ponad 4500 kilometrów. Samolot był produkowany już od 2007 roku. Od tego czasu był wykorzystywany nie tylko w Rosji, ale też m.in. w Laosie, Indonezji czy Meksyku. Zanotował 3 wypadki, w tym 2 katastrofy.

Na koniec znalazło się też miejsce dla modelu Tupolev Tu-214. W planach jest oddanie do użytku 115 modeli tego samolotu. Czy chodzi o produkcję? Możliwe, choć warto pamiętać, że ta maszyna pamięta jeszcze lata 80. ubiegłego wieku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rosja | samolot | lotnictwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy