Reklama

Zakupy w internecie. Czy razem z kosztami przesyłki nadal się opłacają?

Polacy coraz chętniej kupują przez internet, jednocześnie jednak narzekają na wysokie koszty przesyłki. Czy rzeczywiście konieczność dostawy sprawia, że robienie zakupów w sieci staje się nieopłacalne?

Według badań "E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska" przeprowadzonych w 2019 roku przez Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej, 62 proc. Polaków choć raz zrobiło zakupy przez internet. Najbardziej cenimy tę formę kupowania za całodobowy dostęp do sklepów (75 proc. ankietowanych) oraz brak konieczności wychodzenia z domu (72 proc.). Przede wszystkim zwracamy uwagę na cenę. Na pytanie, co sprawia, że decydujemy się na pierwszy zakup w danym serwisie internetowym, najwięcej ankietowanych (45 proc.) deklaruje, że niska cena produktu. Na drugim miejscu znalazł się niski koszt przesyłki (37 proc.). Jednocześnie jedna trzecia pytanych narzeka na wysokie ceny dostawy. Ale czy przesyłka rzeczywiście musi podnieść koszt zakupów? Co zrobić, by płacić za nią mniej?

Planowanie zakupów

Reklama

Wielu sprzedawców oferuje całkowicie bezpłatną przesyłkę pod warunkiem, że wydamy w sklepie określoną sumę. Zazwyczaj jest to od 100 do 300 zł. Dzięki temu zaoszczędzić można od kilku do kilkunastu złotych. Czy to się opłaca? Tak, wystarczy podejść do zakupów rozsądnie. Nie wrzucajmy do koszyka kolejnych niepotrzebnych przedmiotów, żeby tylko "dobić" do wymaganej kwoty. Po prostu zamiast kupować często i mało, róbmy zbiorcze zakupy rzadziej. Możemy również namówić znajomych do zakupów grupowych. Dzięki temu łatwiej nam będzie osiągnąć wymaganą kwotę do darmowej przesyłki lub podzielimy jej koszt na parę osób.

Darmowa przesyłka w prezencie

Warto również korzystać ze wszelkich okazji, czyli zapisać się na newsletter czy polubić sklep na Facebooku, by skorzystać z darmowej wysyłki pierwszego zamówienia. Można też poszukać na stronach z rabatami upoważniających do tego kodów. Jeśli nie goni nas czas, poczekajmy z zakupami na Tydzień Darmowej Dostawy, który przypada w grudniu albo listopadowy Black Friday czy Cyber Monday - w te dni sprzedający bardzo często w ramach promocji oferują bezpłatną dostawę. Z niektórymi wydatkami trudno jednak zwlekać cały rok. W takim wypadku lepiej wykupić przesyłkę w abonamencie.

Abonament na dostawy

Atrakcyjne rozwiązanie od jakiegoś czasu mają na Allegro. Za 8,99 zł miesięcznie lub 49 zł rocznie (czyli 4,08 zł na miesiąc) można wykupić opcję Allegro Smart, która upoważnia do darmowej dostawy do paczkomatów i punktów odbioru, a od niedawna również do korzystania z usług kurierskich. Wystarczy, że nasze zamówienie osiągnie wartość 40 zł u jednego sprzedawcy (100 zł w przypadku dostawy kurierskiej). Wszyscy jednak wiemy, jak łatwo dobić do takiej kwoty. Czy to się opłaca? Nietrudno policzyć, że wystarczy sześć razy zrobić zakupy na Allegro, by zwrócił się koszt rocznego abonamentu. 

Zakupy w sieci czy stacjonarnie - co się bardziej opłaca?

Wiele osób wciąż żyje w przekonaniu, że zakupy przez internet są droższe niż te w sklepach stacjonarnych. Tymczasem wyszukiwaniu okazji w sieci sprzyjają porównywarki. W kilka sekund możemy znaleźć miejsce, w którym wybrany przedmiot kupimy najtaniej. Wyobraźmy sobie chodzenie od sklepu do sklepu, by sprawdzić i porównać ceny w każdym z nich. Zajęłoby nam to przynajmniej cały dzień, a czas to również pieniądz. W internecie tracimy go zdecydowanie mniej - nie musimy nigdzie dojechać, chodzić po galeriach handlowych, stać w kolejkach. Często zapominamy, że liczy się nie tylko cena na rachunku, ale koszt całkowity zakupu. Poza tym sklepy internetowe nie muszą wynajmować i utrzymywać powierzchni handlowych ani zatrudniać wielu pracowników, a niższe koszty prowadzenia działalności oznaczają dla klientów atrakcyjniejsze ceny, które bardzo często rekompensują ewentualne wydatki na kuriera. Zaletą zakupów na odległość jest również przepis uprawniający nas do zwrotu towaru bez podania przyczyny przez 14 dni. Takie udogodnienie chroni przed ryzykiem ponoszenia niepotrzebnych kosztów nietrafionych lub nieprzemyślanych zakupów.

 

Artykuł powstał we współpracy z Allegro.

Advertisement
materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje