Rośnie świadomość ekologiczna wśród Polaków. Odpowiedzialnej postawy wymagamy nie tylko od siebie samych, ale również od firm, które oferują nam swoje towary i usługi. Co robimy, by Ziemia pozostała przyjaznym miejscem dla kolejnych pokoleń?
Człowiek i prowadzona przez niego działalność mają wpływ na ocieplenie klimatu. Nasz klimat zaczął się gwałtownie zmieniać wraz z rewolucją industrialną, naukowcy więc nie mają wątpliwości, kto jest za to odpowiedzialny. Według badania opublikowanego w tym roku przez Kantar aż 53 proc. Polaków uważa, że zanieczyszczenie środowiska jest największym zagrożeniem dla świata. Nadzieją napawa fakt, że rośnie liczba osób, które poważnie traktują ostrzeżenia naukowców i starają się żyć ekologicznie. Co trzecia osoba ma świadomość poważnych konsekwencji, jakie niosą za sobą zmiany klimatyczne i gotowa jest podejmować konkretne działania, by temu przeciwdziałać. Tematem zupełnie nie interesuje się zaledwie 11 proc. Polaków (spadek o 6 punktów procentowych w porównaniu z rokiem ubiegłym). Jednocześnie 75 proc. z nas uważa, że stoimy w obliczu katastrofy klimatycznej, musimy więc zacząć działać, zamiast dyskutować. Co robimy, by temu zapobiec?
Pierwszym krokiem do bycia bardziej eko jest skrupulatne segregowanie śmieci. Jak wynika z sondażu IBRiS przeprowadzonego dla "Rzeczpospolitej", aż 90,6 proc. badanych Polaków deklaruje, że to robi. Coraz chętniej rezygnujemy również z używania jednorazowych plastików: reklamówek na zakupy, sztućców, kubków, słomek, balonów, a nawet opakowań na żywność i butelek. Wymaga to lepszej organizacji - musimy wychodzić z własnymi opakowaniami na zakupy, a także wybierać sklepy, które sprzedają żywność na wagę. Coraz więcej słyszymy również o konieczności zbierania i magazynowania wody deszczowej, którą później możemy wykorzystać na przykład do podlewania roślin. Jak wynika z badań "Postawy Polaków wobec produktów roślinnych" przeprowadzonych przez Panel Ariadna na zlecenie RoślinnieJemy, 3,2 mln Polaków nie spożywa mięsa. Zainteresowanie dietą wegetariańską i wegańską rośnie w niższych grupach wiekowych. Okazuje się, że prawie 22 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lat w okresie miesiąca przed przeprowadzanym badaniem nie jadło mięsa, dlatego możemy się spodziewać, że w kolejnych latach przybędzie osób na diecie roślinnej.
Trendem stało się również budownictwo uwzględniające energooszczędność, ogromnym zainteresowaniem ciszą się rozwiązania pozwalające korzystać z odnawialnych źródeł energii. Według prognoz Instytutu Energii Odnawialnej obroty na rynku fotowoltaiki wzrosną w stosunku do roku poprzedniego nawet o 25 proc. Największy przyrost obserwowany jest w segmencie mikroinstalacji, a więc instalacji domowych lub firmowych. Dodatkowo pandemia koronawirusa wymusiła zahamowanie konsumpcji - mniej kupujemy, mniej podróżujemy, a przyroda nieco odetchnęła.
Z drugiej strony doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nasze osobiste przekonania dotyczące ekologii potrzebują wsparcia ze strony biznesu i polityki. Na szczęście pozytywne zmiany są już widoczne również w tym obszarze. Coraz więcej korporacji deklaruje, że w ciągu kolejnych lat całkowicie wycofa się z użycia jednorazowych plastików, producenci żywności chwalą się, że opakowania, których używają, w całości pochodzą z recyklingu. Firmy zasilają swoje siedziby energią pozyskiwaną z odnawialnych źródeł, a supermarkety wycofują się ze sprzedaży produktów pochodzenia zwierzęcego, których producenci nie dbają o dobrobyt zwierząt.
Doskonałym przykładem aktywnego uczestnictwa w procesie tej transformacji jest PKN Orlen. Dążenie do zeroemisyjności wpisane jest w długofalową strategię koncernu. Całkowitą neutralność ma on osiągnąć do 2050 roku. Do 2030 roku Koncern zredukuje emisję CO2 o 20% z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33% w obszarze energetyki. Grupa Orlen będzie koncentrowała się na rozwoju nisko- i zeroemisyjnych źródeł wytwarzania, w tym przede wszystkim mocy wiatrowych oraz fotowoltaiki. Już teraz 11 stacji Orlen zasilanych jest energią pochodzącą z instalacji fotowoltaicznych, przygotowywane do uruchomienia jest kolejne 30. Koncern zamierza również rozwijać technologie wodorowe oraz rozbudować sieć dystrybucji paliw alternatywnych. Do dyspozycji kierowców w Polsce PKN Orlen oddał już 67 stacji ładowania samochodów elektrycznych, natomiast do końca przyszłego roku będzie ich łącznie aż 150. Koncern rozwija także produkcję biopaliw i biokomponentów, w tym w szczególności nowoczesnych komponentów drugiej generacji. Orlen planuje wdrożyć nowe modele biznesowe, które pomogą przejść mu transformację energetyczną wspólnie z konsumentami, uwzględniając nowe technologie i potrzeby środowiska naturalnego.
Troska o klimat zależy od naszej postawy i wyborów konsumenckich. Wspierając firmy, które wdrażają realne działania proekologiczne, wyznaczamy pozytywny kierunek zmian.
Artykuł z ekspozycją partnera