Reklama

Stajemy się bardziej eko. Nie tylko prywatnie

Rośnie świadomość ekologiczna wśród Polaków. Odpowiedzialnej postawy wymagamy nie tylko od siebie samych, ale również od firm, które oferują nam swoje towary i usługi. Co robimy, by Ziemia pozostała przyjaznym miejscem dla kolejnych pokoleń?

Pora zacząć działać

Człowiek i prowadzona przez niego działalność mają wpływ na ocieplenie klimatu. Nasz klimat zaczął się gwałtownie zmieniać wraz z rewolucją industrialną, naukowcy więc nie mają wątpliwości, kto jest za to odpowiedzialny. Według badania opublikowanego w tym roku przez Kantar aż 53 proc. Polaków uważa, że zanieczyszczenie środowiska jest największym zagrożeniem dla świata. Nadzieją napawa fakt, że rośnie liczba osób, które poważnie traktują ostrzeżenia naukowców i starają się żyć ekologicznie. Co trzecia osoba ma świadomość poważnych konsekwencji, jakie niosą za sobą zmiany klimatyczne i gotowa jest podejmować konkretne działania, by temu przeciwdziałać. Tematem zupełnie nie interesuje się zaledwie 11 proc. Polaków (spadek o 6 punktów procentowych w porównaniu z rokiem ubiegłym). Jednocześnie 75 proc. z nas uważa, że stoimy w obliczu katastrofy klimatycznej, musimy więc zacząć działać, zamiast dyskutować. Co robimy, by temu zapobiec?

Zmianę zacznijmy od siebie

Reklama

Pierwszym krokiem do bycia bardziej eko jest skrupulatne segregowanie śmieci. Jak wynika z sondażu IBRiS przeprowadzonego dla "Rzeczpospolitej", aż 90,6 proc. badanych Polaków deklaruje, że to robi. Coraz chętniej rezygnujemy również z używania jednorazowych plastików: reklamówek na zakupy, sztućców, kubków, słomek, balonów, a nawet opakowań na żywność i butelek. Wymaga to lepszej organizacji - musimy wychodzić z własnymi opakowaniami na zakupy, a także wybierać sklepy, które sprzedają żywność na wagę. Coraz więcej słyszymy również o konieczności zbierania i magazynowania wody deszczowej, którą później możemy wykorzystać na przykład do podlewania roślin. Jak wynika z badań "Postawy Polaków wobec produktów roślinnych" przeprowadzonych przez Panel Ariadna na zlecenie RoślinnieJemy, 3,2 mln Polaków nie spożywa mięsa. Zainteresowanie dietą wegetariańską i wegańską rośnie w niższych grupach wiekowych. Okazuje się, że prawie 22 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lat w okresie miesiąca przed przeprowadzanym badaniem nie jadło mięsa, dlatego możemy się spodziewać, że w kolejnych latach przybędzie osób na diecie roślinnej.

Trendem stało się również budownictwo uwzględniające energooszczędność, ogromnym zainteresowaniem ciszą się rozwiązania pozwalające korzystać z odnawialnych źródeł energii. Według prognoz Instytutu Energii Odnawialnej obroty na rynku fotowoltaiki wzrosną w stosunku do roku poprzedniego nawet o 25 proc. Największy przyrost obserwowany jest w segmencie mikroinstalacji, a więc instalacji domowych lub firmowych. Dodatkowo pandemia koronawirusa wymusiła zahamowanie konsumpcji - mniej kupujemy, mniej podróżujemy, a przyroda nieco odetchnęła.

Firma przyjazna środowisku

Z drugiej strony doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nasze osobiste przekonania dotyczące ekologii potrzebują wsparcia ze strony biznesu i polityki. Na szczęście pozytywne zmiany są już widoczne również w tym obszarze. Coraz więcej korporacji deklaruje, że w ciągu kolejnych lat całkowicie wycofa się z użycia jednorazowych plastików, producenci żywności chwalą się, że opakowania, których używają, w całości pochodzą z recyklingu. Firmy zasilają swoje siedziby energią pozyskiwaną z odnawialnych źródeł, a supermarkety wycofują się ze sprzedaży produktów pochodzenia zwierzęcego, których producenci nie dbają o dobrobyt zwierząt.

Doskonałym przykładem aktywnego uczestnictwa w procesie tej transformacji jest PKN Orlen. Dążenie do zeroemisyjności wpisane jest w długofalową strategię koncernu. Całkowitą neutralność ma on osiągnąć do 2050 roku. Do 2030 roku Koncern zredukuje emisję CO2 o 20% z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33% w obszarze energetyki. Grupa Orlen będzie koncentrowała się na rozwoju nisko- i zeroemisyjnych źródeł wytwarzania, w tym przede wszystkim mocy wiatrowych oraz fotowoltaiki. Już teraz 11 stacji Orlen zasilanych jest energią pochodzącą z instalacji fotowoltaicznych, przygotowywane do uruchomienia jest kolejne 30. Koncern zamierza również rozwijać technologie wodorowe oraz rozbudować sieć dystrybucji paliw alternatywnych. Do dyspozycji kierowców w Polsce PKN Orlen oddał  już 67 stacji ładowania samochodów elektrycznych, natomiast do końca przyszłego roku będzie ich łącznie aż 150. Koncern rozwija także produkcję biopaliw i biokomponentów, w tym w szczególności nowoczesnych komponentów drugiej generacji. Orlen planuje wdrożyć nowe modele biznesowe, które pomogą przejść mu transformację energetyczną wspólnie z konsumentami, uwzględniając nowe technologie i potrzeby środowiska naturalnego.

Troska o klimat zależy od naszej postawy i wyborów konsumenckich. Wspierając firmy, które wdrażają realne działania proekologiczne, wyznaczamy pozytywny kierunek zmian.

 

Artykuł z ekspozycją partnera

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje