Reklama

Polacy: Więcej nas łączy czy różni?

Czym Polki i Polacy różnią się od siebie, a co ich łączy? Czy uważają, że węgiel to polska duma czy może polski problem? Co sądzą o żołnierzach wyklętych? Kto jest dla nich autorytetem kulinarnym?

100 pytań na stulecie to quiz przygotowany w ramach kampanii "Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską". Trochę poważny, trochę żartobliwy. Każdy, kto weźmie w nim udział, będzie mógł porównać swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych Polek i Polaków zebranymi w reprezentatywnym badaniu. Organizatorzy kampanii - Fundacja Batorego i Kultura Niepodległa - zapraszają do wspólnej zabawy i refleksji na podsumowanie jubileuszowego roku.

Reklama

Pomysł na kampanię wziął się ze zmęczenia wszechobecną opowieść o dwóch wrogich plemionach, a także z potrzeby radosnego i mniej oficjalnego świętowania odzyskania niepodległości.

- Nie chcemy udawać, że nie ma podziałów. Jest ich  znacznie więcej niż nam się wydaje. Podobnie jak łączących nas podobieństw, o których na co dzień zapominamy.  W wielu kwestiach jesteśmy różni? To normalne. To nie musi prowadzić do nieprzekraczalnych podziałów czy wzajemnej  nienawiści. Święta to dobra okazja, żeby się o tym przekonać - wyjaśnia Joanna Załuska dyrektor programu Masz Głos, Masz Wybór  Fundacji im. Stefana Batorego.

Podstawowym elementem kampanii jest strona internetowa www.jakajestpolska.pl z quizem zawierającym setkę pytań do internautów -o sprawy ważne, ale również dotyczących naszego codziennego życia. Internauci mogą sprawdzić, na ile ich odpowiedzi są zbieżne lub różnią się od opinii Polek i Polaków zebranych w reprezentatywnym internetowym badaniu przeprowadzonym w grudniu 2018 przez firmy badawcze Diffrence i Ariadna.  

Do odwiedzenia strony internetowej zachęcają spoty radiowe i telewizyjne.

Przykłady pytań i odpowiedzi z badania:

  • 71% uważa, że disco polo to zabawa, 29%, że obciach.
  • dla 46% węgiel to polska duma, dla 54% polski problem



Każde ze 100 pytań to okazja do zaskakujących wniosków na temat Polek i Polaków.

- Odpowiedzi to gotowy materiał dla mediów. Na dodatek pojawiamy się na koniec roku i na koniec obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości. Jeśli ktoś szukał atrakcyjnego podsumowania, to właśnie dostaje je na tacy- wyjaśnia Grzegorz Markowski odpowiedzialny za strategię kampanii.

- Dbaliśmy o to, aby pytania były proste, czasami zabawne i żeby dotyczyły zarówno sfery sacrum, jak i profanum. Chcieliśmy uciec od  elitarności i przeintelektualizowania - mówi Grzegorz Kasdepke, prezes inicjatywy Kultura Niepodległa. - Pewnie każdy przygotowałby odrobinę inny zestaw stu pytań. Ale to także wpisuje się ideę kampanii "Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską". Diagnozowanie skomplikowanych różnic dzielących społeczeństwo pozostawiamy naukowcom. A sami skupiamy się na szukaniu podobieństw. I na oczywistym wniosku - bez różnic nie byłoby Polski!.

Organizatorzy kampanii - Fundacja Batorego i Kultura Niepodległa - zapraszają do udziału w quizie. Im więcej osób wejdzie na www.jakajestpolska.pl i odpowie na pytania, tym barwniejszy będzie obraz Polski, tym pełniej sobie uświadomimy, jak wiele nas różni i jak wiele nas łączy.

INTERIA.PL/materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje