Największe samoloty wszech czasów

Wydawałoby się, że Boeing 747, czy Airbus A380 są gigantami przestworzy. Prawda jest taka, że istnieją większe statki powietrzne, niż te dwa „pasażery”.

Pojawia się cała masa rankingów określających największe samoloty. W niektórych nawet pojawiają się hybrydy, jak radzieckie ekranoplany. Jednak jaką metodykę przyjąć. Większość rankingów określa wielkość statków powietrznych na podstawie długości kadłubów, bądź udźwigu.

My za punkt wyjścia do stworzenia rankingu przyjęliśmy rozpiętość skrzydeł płatowca. Przecież to głównie dzięki nim samolot utrzymuje się w powietrzu. Jest najważniejszy element konstrukcyjny maszyny. Bez kadłuba samolot jeszcze może polecieć, czego przykładem jest niemiecki Horten Ho-229, czy lepiej znany Northrop Grumman B-2 Spirit.

Reklama

W budowaniu powietrznych gigantów, biorąc pod uwagę wszystkie wymienione kryteria i tworząc rankingi na podstawie wszystkich możliwych danych, przodują Rosjanie i Amerykanie.

Po piętach cały czas depczą im Brytyjczycy, a w latach II Wojny Światowej w czołówce byli też Niemcy ze swoimi łodziami latającymi z fabryki Blohm und Voss. 


Oto 11 największych samolotów, jakie kiedykolwiek powstały:

10.

Antonow An-22 64,4 m

An-22 jest w zasadzie powiększoną wersją An-12. Został oblatany w 1965 roku jako strategiczna maszyna przystosowana do operowania z krótkich lądowisk. Zmiana ciśnienia w oponach dawała możliwość startu z pasów startowych o nieutwardzonej powierzchni. Silniki tego Antonowa, NK-12, były wówczas najpotężniejszym turbinowym silnikiem śmigłowym.

9.

Saunders - Roe Princess 66,9 m

Brytyjska, pasażerska łódź latająca o dość śmiesznym wyglądzie została oblatana w 1952 roku na zamówienie British Overseas Airways Corporation. Napędzana była 10 silnikami napędzającymi 6 śmigieł. Cztery wewnętrzne śmigła były napędzane zdwojonymi silnikami. W 1958 roku jeden z egzemplarzy był używany przez US Navy do testów z napędem nuklearnym montowanym na samolotach.

8.

Lockheed C-5 Galaxy 67,9 m

Amerykański samolot transportowy oblatany w 1968 roku i używany do dziś w ilości 131 egzemplarzy przez USAF. Obecnie przechodzą modernizację, aby można było przedłużyć rezus płatowców o kolejne 15 lat. Galaxy był rozważany jako maszyna do transportowania wahadłowców kosmicznych do Centrum Kosmiczne imienia Johna F. Kennedy'ego na przylądku Canaveral, ale to zadanie powierzono Boeingowi  747, głównie ze względu na korzystniejszy do takich zastosowań układ dolnopłata.

7.

Bristol Brabazon i Convair XC-99 70 m

Brytyjski Bristol Brabazon miał uzupełnić na trasach atlantyckich samolot Saunders - Roe Princess. Prace nad projektem ciężkiego samolotu bombowo-transportowego zaczęły się już w 1937 roku. Jednak dopiero w 1942 roku Ministerstwo Lotnictwa podało dokładne wymagania. Brabazon został oblatany w 1949 roku. Jednak po zbudowaniu prototypu i testach trwających do 1953 roku zrezygnowano z kontynuowania projektu.

Ex aequo z Bristolem na 7. miejscu znalazł się inny prototyp - amerykański Convair XC-99. Mniejszy brat B-36 w momencie oblotu był największym lądowym samolotem transportowym jaki został zbudowany. Prace nad nim zaczęły się w 1941 roku. Płatowiec gotowy był w 1943 roku, jednak testy naziemne trwały jeszcze przez 4 lata i dopiero w 1947 roku wzniósł się w powietrze. Pojedynczy egzemplarz był w służbie do 1957 roku. Obecnie jest restaurowany i ma trafić do muzeum.

6.

Convair B-36 Peacemaker 70,2 m

Pierwszy z wielkich bombowców międzykontynentalnych. Pierwowzór dla wszystkich współczesnych samolotów dalekiego zasięgu. B-36 został oblatany w 1946 roku, a już dwa lata później trafił do jednostek.  W linii znajdował się przez 11 lat i został zastąpiony, latającym do dziś, B-52 Stratofortess. Peacemaker był napędzany 6 silnikami tłokowymi o mocy 2500 kW i 4 silniki odrzutowe o mocy 23 kN, dzięki nim mógł rozwinąć maksymalną prędkość 685 mk/h.

5.

Boeing 747 SCA 70,5 m

Wzięliśmy pod uwagę jedynie największą wersję Jumbo Jeta, gdybyśmy mieli napisać o każdej z wersji 10 największych samolotów zostałaby zajęta właściwie tylko przez ten samolot. Wersja SCA jest modelem specjalnie dostosowanym do transportu promów kosmicznych i innych wielkogabarytowych towarów. Rozpiętość skrzydeł różnych modeli 747 zaczyna się od 59,6 m, aż do 70,5 m. Wersja 747 SCA została wyprodukowana jedynie w dwóch egzemplarzach.

4.

Antonow An-124 Rusłan 73,3 m

W momencie oblotu w 1982 roku Rusłan był pod każdym względem największym samolotem transportowym na świecie. Może zabierać ładunek o masie do 120 ton. Jego całkowita masa startowa wynosi 392 tony, a zapas paliwa 270 000 litrów pozwala na pokonanie 16 tysięcy kilometrów. Do dziś lata 56 egzemplarzy z wyprodukowanych 60.

3.

Airbus A-380 79,8 m

Na najniższym stopniu podium znalazł się najmłodszy samolot w zestawieniu. Pasażerski A-380 został oblatany w 2005 roku, a do linii wszedł dwa lata później. Obecnie jest największym samolotem pasażerskim na świecie wyprzedzając Boeinga 747. Airbus może zabrać na pokład, w zależności od konfiguracji, od 555 do 853 osób. Planowana jest też budowa wersji transportowej, która może zdetronizować samolot Antonowa - An-225.

2.

Antonow An-225 Mrija 88,4 m

Sześciosilnikowy potwór z biura konstrukcyjnego Olega Antonowa jest największym obecnie używanym samolotem. Został zaprojektowany do transportu promu kosmicznego typu Buran. Wybudowano tylko jeden egzemplarz, drugi po upadku projektu promu kosmicznego nigdy nie został ukończony. Największy ładunek, jaki Mrija jednorazowo przetransportował miał masę 247 ton. Masa startowa samolotu wynosi 640 ton.

1.

  Hughes H-4 Hercules 97,5 m 

Największym samolotem w zestawieniu jest jednocześnie samolot najbardziej nietypowy. H-4 Hercules, zwany też Spruce Goose został oblatany w 1947 roku. Prace nad nim trwały od 1942 roku. W związku z wojną, miał zostać zbudowany z materiałów nie deficytowych - z drewna. Stąd też jego przydomki: Spruce Goose (Świerkowa Gęś) i Flying Lumberyard(Latający Tartak). Samolot wykonał tylko jeden lot o długości jednej mili (1,6 km). Po oblocie program H-4n został skasowany, a samolot nigdy już nie wzniósł się w powietrze, choć cały czas był zdolny do lotu. Obecnie jest eksponowany w muzeum lotnictwa w McMinnville, w stanie Oregon. Do Herkulesa nadal należą rekordy rozpiętości skrzydeł, pojemności skokowej silników (ponad 571 500 cm³), Jest też największym w historii samolotem o napędzie tłokowym, największą łodzią latającą i największym samolotem z drewna.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Jumbo Jet | An-124 Rusłan | Airbus | An-225 Mrija | ciekawostki | samolot | katastrofy | rekord
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy