Reklama

Jak rozwijać kreatywność pracowników

Spełniło się twoje marzenie. Masz własną firmę, dostajesz ciekawe zlecenia, masz możliwość nieszablonowego działania. Obawiasz się tylko, czy twoi pracownicy sprostają czekającym wyzwaniom. Czy będą dość kreatywni, czy szybko ogarnie ich rutyna? Możesz nad tym czuwać. Kreatywność można rozwijać.

Kreatywność to jedna z obecnie najbardziej pożądanych cech pracowników. Powinni być kreatywni zarówno w zakresie pomysłów, jak i realizacji zadań. Rozwiązania powinny wykraczać poza schematy, a wszelka rutyna postrzegana jest jako porażka. Co możesz zrobić by kształcić w swoich podwładnych kreatywność?

Reklama

Pozwól im podejmować decyzje

To pierwszy etap każdego działania, nadający mu jednocześnie rytm. Osoby, którym prezentowane są już podjęte decyzje i oczekuje się jedynie ich realizacji, postępują automatycznie, schematycznie. Nie mają poczucia wpływu, a przez to nie uruchamiają przy pracy wyobraźni. Dlatego warto jest dopuszczać pracowników do podejmowania decyzji. Sam proces jest twórczy i rozwija kreatywność, a poza tym czują większą odpowiedzialność za realizację podjętej decyzji i działają również bardziej twórczo.

Planowanie działań

To drugi etap realizacji zadań. Planowanie może przebiegać na szczeblu kadry kierowniczej i wówczas znów pracownicy czują się jedynie jako realizatorzy pewnej wizji. Jeżeli zachęca się ich do współtworzenia tej wizji, kształtują swoją wyobraźnię, rozwijają kreatywność i bardziej twórczo podchodzą do realizacji.

Realizacja zadań

Tu szczególnie potrzebna jest kreatywność, dlatego warto dać trochę swobody pracownikom. Pracując pod pręgierzem i czujnym okiem szefa nie pozwolą sobie na nieco swobody, spontaniczności i fantazji w działaniu. Będą realizować powierzone im zadania "od kreski do kreski", nie wykraczając poza schemat nawet na trochę. Dlatego pozwól swoim podwładnym na samodzielność, kontrolując jedynie efekt ich pracy, a nie sposób docierania do niego.

Ćwicz z zespołem

W każdym zakładzie pracy od czasu do czasu organizowane są zebrania. To doskonały moment na wspólne rozwijanie waszej zespołowej kreatywności. Przed rozpoczęciem obrad wykonajcie kilka ćwiczeń na pobudzenie kreatywności w podobny sposób zakończcie zebranie, a z każdym kolejnym spotkaniem sami dostrzeżecie, jak daleko wybiegają już wasze myśli i jak bardzo nieszablonowe rozwiązania wybieracie. Warto również co jakiś czas zorganizować profesjonalne warsztaty służące rozwojowi kreatywności. Wówczas trenerzy nie tylko zaprezentują wam ciekawe ćwiczenia, ale również pomogą odkryć w sobie potencjał i możliwości, o których być może nawet sami nie wiecie, a warto je wykorzystać w waszej pracy. Każda inwestycja w rozwój pracowników to inwestycja w rozwój firmy, dlatego należy się nad tym zastanowić.

Dorota Bajczyk

zdronet

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: rutyna

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje