Reklama

Wykształceni o roli kobiet myślą inaczej

Rośnie nam pokolenie świadomych ojców i mężów. Aż 84 proc. mężczyzn w Polsce uważa, że zarówno kobieta, jak i mężczyzna, powinni zarabiać na utrzymanie domu.

Jednocześnie wśród płci brzydkiej przeważa pogląd, że to mężczyzna pozostaje głową rodziny, kobieta lepiej potrafi zająć się domem, a prowadzenie domu może być dla niej tak samo satysfakcjonujące jak praca zawodowa. Jednak już tylko połowa mężczyzn jest przekonanych, że kobiety są lepsze od nich w opiece nad małym dzieckiem. Im młodsi i bardziej wykształceni mężczyźni, tym ich poglądy, co do ról w rodzinie są bardziej nowoczesne.

Równouprawnienie i tradycja

Jak wynika z badania Ipsos na temat opinii mężczyzn o podziale ról w rodzinie, 84 proc mężczyzn uważa, że zarówno kobieta jak i mężczyzna powinni zarabiać na utrzymanie domu. Mężczyźni są tu bardzo zgodni, w zasadzie ani wiek, ani wykształcenie nie różnicują ich w tej kwestii. Jednocześnie zdaniem 87 proc. przedstawicieli płci brzydkiej, mężczyzna pozostaje głową rodziny, a jego głównym obowiązkiem jest zapewnienie jej środków do życia.

Reklama

Ośmiu na dziesięciu mężczyzn jest przekonanych, że kobiety lepiej potrafią się zająć domem. Rzadziej przekonani są o tym mężczyźni z wykształceniem wyższym. O tym zaś, że kobiety są również lepsze w opiece nad małym dzieckiem, przekonanych jest już tylko 5 na 10 z nich.

Blisko siedmiu na dziesięciu mężczyzn twierdzi, że prowadzenie domu może być dla kobiety tak samo satysfakcjonujące jak praca zawodowa. Co ciekawe, najmniej wiarygodne wydaje się to młodym mężczyznom, pomiędzy 15, a 19 rokiem życia, wśród których już tylko 4 na dziesięciu podziela taki pogląd.

Inaczej przedstawia się sytuacja, gdy zapytamy o satysfakcję mężczyzn z prowadzenia domu. Tylko czterech na dziesięciu twierdzi, że prowadzenie domu i wychowywanie dzieci mogłoby im przynieść tyle samo satysfakcji, co praca zawodowa. Zapytani o to, czy zajęliby się domem i dziećmi, w sytuacji, gdyby ich partnerka zarabiała więcej, istotnie częściej odpowiadali przecząco.

Kto co robi w domu?

Mężczyźni w Polsce nie biorą dużego udziału w obowiązkach domowych. Pranie i gotowanie pozostaje domeną kobiet. Trochę częściej mężczyźni deklarują swój udział w zmywaniu i sprzątaniu domu, jednak i te czynności, zwykle lub zawsze, najczęściej wykonuje kobieta. Obowiązkiem domowym w takiej samej mierze wykonywanym przez mężczyzn, jak i przez kobiety, jest opłacanie rachunków.

Pytani o to, kto się w domu czym się zajmuje, mężczyźni i kobiety udzielają znacząco innych odpowiedzi. Mężczyźni częściej twierdzą, że obowiązki domowe wykonują wspólnie lub na zmianę z żoną czy partnerką. Kobiety wykonywanie tych samych obowiązków częściej przypisują wyłącznie sobie.

Zróżnicowane podejście

Biorąc pod uwagę różny stosunek mężczyzn do podziału obowiązków w rodzinie, wyodrębnić można cztery grupy: "tradycyjni" (30 proc. mężczyźni po 50 roku życia, mieszkających z żoną/ partnerką i mających już dorosłe dzieci), według których prowadzenie domu i wychowywanie dzieci to domena kobiet. Drugą grupę można stanowią"nowocześni" (30 proc. mających najczęściej od 30 do 49 lat, pracujących zawodowo i częściej nie mających dzieci), nierozróżniający ról damsko-męskich w rodzinie.

"Młodzi ukierunkowani na partnerstwo" (10 proc) to kolejna grupa. Dla niej założenie rodziny jest dopiero kwestią przyszłości, ale już mają na ten temat pewne ogólne wyobrażenie. Są przekonani, że prowadzenie domu nie może kobiecie zastąpić pracy zawodowej. Ich poglądy oraz to, jaki mają obecnie udział w obowiązkach domowych pozwala przypuszczać, że w przyszłości, kiedy już założą własne rodziny, będą świadomymi ojcami lub nowoczesnymi mężczyznami.

Ostatnią grupę stanowią "świadomi ojcowie"(30 proc.), którzy bardzo odpowiedzialnie i świadomie podchodzą do kwestii wychowywania dzieci. "Świadomi ojcowie" żyją i pracują w wielkim mieście, są dobrze wykształceni i częściej mają od 25 do 39 lat i rodzinę 2+1.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Ojców | praca zawodowa | zawodowa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje