Reklama

Peugeot

Optymalizacja kosztów auta w firmie

Leasing z dużą wartością odkupu ułatwia dostęp do nowych aut nawet małym przedsiębiorcom.

W Polsce przeważają niewielkie floty. Zajmujący się badaniami rynkowymi Instytut Keralla szacuje, że blisko dwie trzecie przedsiębiorstw sektora MSP dysponuje parkiem aut liczącym od jednego do pięciu samochodów.

Mali lub niewielcy przedsiębiorcy decydują się czasem na zakup samochodu używanego. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, przygotowanych na podstawie statystyk Centralnej Ewidencji Pojazdów, wynika, że wśród zarejestrowanych w Polsce aut w wieku od pięciu do dziesięciu lat 6,5 proc. należy do firm.

Nowy produkt

Właśnie te firmy są najbardziej zainteresowane nowym produktem, jakim jest leasing z dużą wartością odkupu. Wprowadziły ja kilka lat temu marki premium (oferując drogie pojazdy), jednak podobna oferta jest osiągalna także w markach popularnych i dotyczy również modeli dostawczych, jak np. Peugeot Perfect Drive Plus.

- Leasing z dużą wartością odkupu cieszy się coraz większym uznaniem z kilku powodów - uważa dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski. - Po pierwsze, dzięki temu, że przedsiębiorca nie spłaca 100 proc. kapitału, raty leasingowe są niższe, a tym samym bardziej dostępne z uwagi na koszty. Po drugie, w takim przypadku zazwyczaj nie dochodzi do sprzedaży przedmiotu leasingu korzystającemu, zatem ryzyko sprzedaży przedmiotu po okresie leasingu przejmuje na siebie finansujący, a korzystający może zawrzeć kolejną umowę na nowy przedmiot - wylicza zalety Sugajski.

Do już istniejących korzyści doszyły dodatkowe, które wynikają ze zmienionych 1 kwietnia 2015 roku przepisów dotyczących rozliczania podatku VAT przy sprzedaży używanych pojazdów do 3,5 t.

- Przedsiębiorąca, który chce użytkować pojazd np. przez 5 lat, a następnie sprzedać go i kupić nowy, będzie bardziej zainteresowany leasingiem z wysoką wartością odkupu, ponieważ dzięki temu uzyska oszczędności w podatku VAT w porównaniu do sytuacji, gdyby ten pojazd kupił za środki własne lub w kredycie. Wszystko zatem wskazuje na to, że rynek leasingu z wysoką wartością odkupu będzie się nadal dynamicznie rozwijał, tym bardziej, że cały czas jeszcze jest nienasycony - przypuszcza dyrektor ZPL.

Mniejsze koszty

Reklama

Leasing z wysoką wartością odkupu podobny jest do wynajmu, który jest bardziej rozbudowaną, całościową ofertą.

- W wynajmie klient spłaca jedynie utratę wartości samochodu, a nie całkowity koszt zakupu pojazdu, dzięki czemu rata miesięczna jest znacznie niższa w porównaniu do tradycyjnego leasingu bankowego. Ponadto, w koszcie miesięcznego wynajmu uwzględnione są wydatki na ubezpieczenie, assistance serwis mechaniczny i opony, co zapewnia klientowi stałość kosztów w całym okresie i dodatkowo klient korzysta z warunków finansowych firmy CFM - tłumaczy dyrektor ds. handlowych LeasePlan Fleet Management Polska Artur Sulewski.

Z badania opinii "Wolność w biznesie", przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia, wynika, że wynajem długoterminowy jest jedną z usług finansowych, które znacznie ułatwiają polskim MŚP prowadzenie biznesu. Aż 58 proc. ankietowanych przedsiębiorców zadeklarowało, że możliwość wynajmowania samochodu w stałym abonamencie daje im poczucie wolności.

Można oddać auto i wziąć nowe

Na zakończenie umowy leasingu klient może oddać użytkowane auto i zakończyć umowę lub wykupić je na raty.

Zanim jednak nastąpi rozwiązanie umowy, następuje ocena stanu technicznego zwracanego samochodu. W większości firm reguluje ją, wydana przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, broszura "Przewodnik zwrotu pojazdów. Samochody osobowe". Opisuje ona szczegółowo i klasyfikuje najczęściej spotykane uszkodzenia eksploatacyjne i wiele firm stosuje się do tego standardu. Chodzi o przede wszystkim o zniszczenia tapicerki (np. nadpalenie papierosem) lub wgniecenia blacharki.

Także przebieg końcowy powinien zgadzać się z zadeklarowanym przy podpisywaniu umowy. Jeżeli klient przypuszcza, że końcowy będzie większy od przewidywanego, wówczas jak najszybciej powinien zawrzeć aneks do umowy. Dokonywane jest przeliczenie wartości rezydualnej samochodu i jest to tańsze rozwiązanie, niż ponoszenie dodatkowych opłat za każdy nadliczbowy kilometr. W przypadku stłuczki lub wypadku naprawa w ASO zgodnie ze standardami producenta nie obniża wartości auta.

Andrzej Kowalski

Artykuł powstał we współpracy z marką Peugeot.

materiały promocyjne

Reklama