Peugeot

Korzyści podatkowe a wybór finansowania samochodu

Wybór finansowania zakupu samochodu niesie ze sobą skutki podatkowe. Klient nabywa prawo do różnych odliczeń, które pozwalają, w porównaniu do mniej korzystnych sposobów, dodatkowo zaoszczędzić nawet ponad 10 proc. ceny samochodu.

Tarcza podatkowa

W przypadku najczęściej spotykanego leasingu operacyjnego, leasingobiorca może wpisać w koszty uzyskania przychodu opłatę wstępną, całość rat leasingowych oraz podatek VAT niepodlegający odliczeniu. Pomniejszają one podstawę opodatkowania dochodowego przedsiębiorcy stawką 19 proc. i stają się tzw. tarczą podatkową.

Składa się na nią również podatek VAT podlegający odliczeniu (50 proc. lub 100 proc. podatku - w zależności od spełnienia dodatkowych warunków) od rat leasingowych, jak i opłaty wstępnej.

Przykładowo wyliczmy tarczę podatkową dla samochodu kupionego w 36-miesięcznym leasingu operacyjnym z wykupem za 1 proc. wartości. Jego cena netto wynosi 65 tys. zł. Przyjmijmy, że opłata wstępna (czynsz inicjalny) wyniosła 40 proc. wartości netto, czyli 26 tys. zł. Od tej sumy nabywca musi zapłacić VAT (5980 zł), ale ma prawo do odliczenia połowy jego wartości, to jest 2990 zł.

Leasingobiorca płaci 35 miesięcznych rat leasingowych po 1200 zł każda, razem 42 tys. zł. Musi zapłacić od nich VAT w wysokości 9660 zł, od którego może odliczyć połowę, czyli 4830 zł. Przy wykupie pojazdu za 650 zł (1 proc. wartości) państwo pobiera VAT w wysokości 149,50 zł, z czego klient znów może odliczyć połowę (74,75 zł).

Reasumując: koszty uzyskania przychodu, czyli suma opłaty wstępnej, sumy rat, ceny wykupu oraz VAT, którego nie można odliczyć daje 76 544,75 zł. Ta suma pomniejszyła podstawę opodatkowania, zatem oszczędność w podatku dochodowym to 19 proc. od wyliczonych kosztów, czyli 14 543,50 zł.

Klient odliczył także VAT w łącznej wysokości 7894,75 zł. Zatem łączne oszczędności podatkowe to suma zmniejszenia podstawy opodatkowania i odliczonego VAT, razem 22 438,25 zł i to jest właśnie tarcza podatkowa.
Gotówka czy leasing?

Dzięki tarczy podatkowej rzeczywisty koszt nabycia samochodu jest niższy niż za gotówkę. Kupując za gotówkę samochód za 60 tys. zł (wartość netto) nabywca odlicza VAT w wysokości 6900 zł oraz w wyniku odpisów amortyzacyjnych podatek dochodowy w wysokości 7626 zł. Razem tarcza podatkowa to 14 526 zł, czyli auto kosztowało 45 474 zł.

Kupując samochód w 3-letnim leasingu z 1-procentową wartością końcową nabywca odlicza VAT, czyli 7235 zł. Od tej sumy musi odjąć VAT płacony przy odkupie samochodu po trzech latach (69 zł). Zapłacił także podatek dochodowy mniejszy o 13 328,14 zł, co razem dało odliczenie 20 632,14 zł. Realnie samochód kosztował 39 367,86 zł, był zatem tańszy od nabytego za gotówkę o 6 106,14 zł - to ponad 10 proc. ceny samochodu.
Jeszcze większa ochrona

Od 1 kwietnia 2015 roku przy sprzedaży używanych pojazdów do 3,5 t należy doliczyć podatek VAT. Dlatego branża leasingowa obserwuje rosnącą popularność leasingu z dużą wartością odkupu.

Przedsiębiorąca, który chce użytkować pojazd np. przez 5 lat, a następnie sprzedać go i kupić nowy, będzie bardziej zainteresowany leasingiem z wysoką wartością odkupu (nazwanym Peugeot Perfect Drive), ponieważ dzięki temu uzyska oszczędności w podatku VAT w porównaniu z sytuacją, gdyby ten pojazd kupił za własne pieniądze lub w kredycie.

W takim przypadku tarcza podatkowa ma wymierną wartość. Pozostając przy samochodzie w cenie 60 tys. zł netto, z przebiegiem rocznym 40 tys. km, przy takiej umowie VAT do odliczenia wynosi 4 784,55 zł, natomiast pomniejszony podatek dochodowy sięga 8 813,99 zł. Łączny efekt tarczy podatkowej wynosi 13 598,54 zł.

Co jest nie bez znaczenia dla płynności finansowej leasingobiorcy - raty mogą być niższe nawet o 30-40 proc. w stosunku do leasingu z odkupem samochodu za 1 proc. wartości.

Warto pamiętać, że po zakończeniu leasingu z 1-procentową wartością odkupu, dopiero po sześciu miesiącach można sprzedać auto bez płacenia 19-procentowego podatku dochodowego.

Materiał powstał przy współpracy z marką Peugeot

Reklama
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy