Reklama

​"Narcyzm i egocentryzm". Może lepiej wstrzymać się z selfie?

Osoby publikujące liczne selfie są często postrzegane przez innych negatywnie /123RF/PICSEL

- Jeśli lubisz publikować swoje zdjęcia na portalach społecznościowych i zależy ci na dobrych opiniach, dwa razy się zastanów, zanim wrzucisz kolejne selfie - radzą na łamach czasopisma "Journal of Research in Personality" psychologowie z Washington State University. Wyniki ich badań wskazują, że odbiorcy lepiej oceniają pozowane zdjęcia, które zrobił ci ktoś inny.

Reklama

Autorzy pracy kilka lat temu badali, czy prawdziwa jest opinia o tym, że osoby publikujące selfie mają narcystyczną osobowość. Okazało się, że nie ma na to dowodów. Wygląda jednak na to, że inni mają skłonność do przypisywania im negatywnych cech.

Nowe badania, prowadzone wśród rzeczywistych użytkowników Instagrama pokazały, że osoby publikujące często zdjęcie z ręki są postrzegane przez innych negatywnie, jako mniej sympatyczne, mniej pewne siebie, mniej otwarte. Jeśli publikują więcej zdjęć pozowanych - te opinie są zauważalnie lepsze. 

Reklama

- Nawet jeśli dwa posty mają podobną treść, opisują podróż, albo jakieś osiągnięcie, odbiór osoby, która zilustrowała je z pomocą selfie jest raczej negatywny, podczas gdy odbiór osoby publikującej zdjęcie wykonane przez kogo innego jest raczej pozytywny - mówi pierwszy autor pracy, prof. Chris Barry z WSU. 

Barry przyznaje, że wcześniejsze wyniki badań, które nie wykazały, by osoby publikujące wiele selfie miały narcystyczną osobowość, przyjął z

 pewnym zaskoczeniem. - To jednak nasunęło nam podejrzenie, że jeśli nawet publikacje w mediach społecznościowych nie są odbiciem osobowości autora, to może mimo wszystko są tak przed odbiorców postrzegane - tłumaczy. Kolejna seria eksperymentów miała to sprawdzić.

 

Badacze z WSU wraz z psychologami z University of Southern Mississippi zaprosili do udziału w badaniach dwie grupy studentów. Pierwsza, składająca się z 30 aktywnych użytkowników Instagrama, wypełniła kwestionariusz z pytaniami pomagającymi ocenić osobowość każdego z nich. Badacze uzyskali od nich zgodę na wykorzystanie ostatnich 30 wpisów na portalu. 

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje