Reklama

Kobiety krzyczą, mężczyźni uciekają

Mózg kobiety reaguje zarówno na zagrożenie, jak i przyjemne bodźce inaczej niż mózg mężczyzny - wynika z polskich badań.

Mózg kobiety reaguje zarówno na zagrożenie, jak i przyjemne bodźce inaczej niż mózg mężczyzny - wynika z polskich badań, zaprezentowanych na zjeździe Radiological Society of North America w Chicago. Badania przeprowadzono w Katedrze Radiologii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Reklama

Niebezpieczeństwo i przyjemność

Krakowski zespół doktora Andrzeja Urbanika, radiologa z UJ, badał aktywność mózgu 21 mężczyzn i 19 kobiet (w wieku od 18 do 36 lat) za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Podczas badania pokazywano im obrazy z codziennego życia, kojarzące się z zagrożeniem lub przyjemnymi przeżyciami.

Mężczyźni działają

Na widok obrazów sugerujących zagrożenie u mężczyzn włączały się obszary mózgu, związane z niezależnymi od woli funkcjami organizmu - oddychaniem, biciem serca i trawieniem (lewa wyspa), a co za tym idzie - z podejmowaniem działań, pozwalających uniknąć niebezpieczeństwa lub stawić mu czoła (czyli walką albo ucieczką).

Kobiety reagują emocjami

Natomiast u kobiet były aktywne części mózgu związane z emocjami - bólem i przyjemnością (lewe wzgórze). Zdaniem doktora Urbanika, wyniki badań sugerują, że w obliczu niebezpieczeństwa mężczyźni częściej podejmują określone działania.

Kobiety przeżywają, mężczyźni oceniają na chłodno

Z kolei pozytywne, przyjemne obrazy sprawiały, że u kobiet uruchamiał się prawy zakręt skroniowy górny, odpowiedzialny za przetwarzanie dźwięków i wspomnienia, natomiast w przypadku mężczyzn szczególnie aktywny były płaty potyliczne, przetwarzające widziane obrazy.

Według autorów badań kobiety mogą analizować pozytywne bodźcem w szerszym kontekście społecznym i wiązać je z określonymi wspomnieniami (na przykład obraz uśmiechniętego dziecka przywołuje wspomnienia o własnym dziecku), natomiast mężczyźni patrzą chłodniej, mniej emocjonalnie.

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje