Jak manipulują nami na lotniskach?

Zarządzający lotniskami stosują różne sztuczki, żeby usprawnić przemieszczanie się podróżnych /123RF/PICSEL

Przez lotniska na całym świecie dziennie przewijają się miliony ludzi. Ciężko zapanować nad takim tłumem i jednocześnie czerpać z niego zysk. Zarządcy portów lotniczych korzystają więc z wszelkich dostępnych środków. W tym z manipulacji.

Reklama

Wykorzystywanie mechanizmów społecznych i sztuczek psychologicznych pomaga w codziennym kontrolowaniu rzeszy podróżnych na lotniskach. Dzięki temu nie gubią się, czują się zrelaksowani i przy okazji wydają pieniądze. Ułożenie sklepów, znaki, oświetlenie, architektura - większość elementów lotniska ma właśnie temu służyć.

Pozwalają ci zobaczyć asfalt

Kluczem do sprawnego działania lotniska jest nawigacja. Każdy podróżny powinien z łatwością trafić do punktu kontrolnego, a stamtąd do właściwej bramki.

Reklama

Projektanci lotnisk twierdzą, że najważniejsze to zobaczyć asfalt i ogony wszystkich samolotów. Dlatego większość portów lotniczych montuje duże okna.

Nieważne, czy maszyna, którą akurat widzimy jest tą, którą będziemy lecieć. Bo prawdopodobnie nie. Daje to natomiast orientację w terenie - wiemy, w którym kierunku się poruszamy.

Projektują znaki, by działały na podświadomość

W nawigacji na lotniskach jest bardzo mało przypadku. Większość lotnisk celowo używa fontów bezszeryfowych, takich jak Helvecita, żeby napisy były widoczne z daleka.

Kierowanie pasażerami odbywa się często na poziomie ich podświadomości: za pomocą ikon, kolorów i kształtów. Czasem, gdy idziecie przez lotnisko, nagle macie uczucie, że coś jest nie tak albo idziecie w złą stronę. To zapewne efekt zastosowania znaków innego koloru albo innych obramowań ikon. Każda sekcja, budynek czy typ znaku ma swój odrębny wzór.

Poprawiają humor

Prostą metodą - tak dużo okien, jak tylko się da. Ekspozycja na światło słoneczne nastraja nas pozytywnie. A jak czujemy się lepiej, to chętniej wydajemy pieniądze. Stąd okna również w modułach sklepowych.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje