Gigantyczne legendy: Czy po Ziemi chodziły kiedyś prawdziwe olbrzymy?

Giganci od zawsze fascynowali naukowców i wielbicieli teorii spiskowych /BRITISH LIBRARY/Science Photo Library /PAUL D STEWART/Science Photo Library /East News

Podania wielu kultur na całym świecie opisują, że nasza planeta była kiedyś zamieszkana przez gigantów. W wielu miejscach znaleziono szkielety bardzo podobne do ludzkich, z tym wyjątkiem, że ich właściciele mieli nawet trzy metry wysokości. Istnieją również pozostałości dawnych osad, które są zaskakujące pod względem wielkości. Czy giganci byli czymś więcej niż tylko mitem?

Istnieje wiele teorii spiskowych, które próbują wyjaśnić pochodzenie i obecność gigantów na Ziemi. Są tacy, którzy twierdzą, że istnienie olbrzymów opisane zostało w Biblii, szczególnie w księdze Genesis, jako wyjątkowej rasy, która wyginęła. Niektóre teorie zakładają nawet, że były one istotami pozaziemskimi i ich potomkami, którzy przybyli na statku kosmicznym na naszą planetę i utknęli tutaj po jego katastrofie. Byli tak wysocy, ponieważ ich planeta macierzysta miała znacznie mniejszą grawitację niż Ziemia.

Legendy greckie mają kilku olbrzymów zwanych cyklopami. Giganci pojawiają się też w mitach Dalekiego i Bliskiego Wschodu, Europy, Australii czy Ameryki. Wszyscy są przedstawiani jako zupełnie inna rasa i nie chodzi tu o przerośniętych ludzi. Jedna z pierwszych legend o gigantach na Ziemi pochodzi z eposu o królu Gilgameszu z Bali. Na odkrytych kamiennych płytach Gilgamesz jest przedstawiany z zabitym lwem. Jego postać jest co najmniej dwa razy większa od przeciętnego wzrostu człowieka w stosunku do lwa. Legendy o Gilgameszu są również bardzo podobne do późniejszych greckich i rzymskich legend o Herkulesie.

Jednak legendy, baśnie i mity są często przesadzone, a nawet opis gigantów w Biblii nie jest jednoznaczny. Dlatego poszukiwania odpowiedzi opierają się przede wszystkim na wykopaliskach i ewentualnych grobach gigantów.

Kośćmi, czaszkami, a także obiektami, z których mogli korzystać tylko giganci, mogą pochwalić się muzea i kolekcje archeologiczne na całym świecie. Łączy je jedno: naukowcy, nie potrafią wyjaśnić ich pochodzenia. Do takich eksponatów należy na przykład ludzka kość udowa, której kopię można znaleźć w Mt. Muzeum Blanco Fossil.

Znaleziono ją w 1950 roku podczas budowy drogi w dolinie Eufratu w południowo-wschodniej Turcji. Kość ma 120 centymetrów. W muzeum istnieje rysunek człowieka w rozmiarze, jaki osiągnąłby przy takiej kości udowej. Musiałby mierzyć prawie 5 metrów wysokości! Tłumacze biblijni twierdzą, że są to giganci wspomniani w biblijnej księdze Rodzaju, którzy zamieszkiwali Ziemię przed biblijną powodzią.

Treści popularno-naukowe z miesięcznika Świat na Dłoni wydawnictwa Amconex