Wszyscy jesteśmy jak pająki. Odkryto nowy ludzki zmysł dotyku

Naukowcy odkryli, że za zmysł dotyku nie odpowiadają jedynie zakończenia nerwowe w skórze i wokół mieszków włosowych. Okazuje się, że ludzie odczuwają lekkie dotknięcia również przez same mieszki włosowe. Pajęczy zmysł to nie bajka...

Wszyscy ludzie mają pajęczy zmysł

Niektórzy z nas na pewno kojarzą to uczucie, gdy włos nam się jeży chwilę przed tym, zanim doszło do kontaktu ze skórą. Fikcyjny bohater komiksów Marvela, Spider-man, określał umiejętność wyczuwania zagrożenia chwilę przed tym, zanim miało ono nastąpić, jako pajęczy zmysł. Można powiedzieć, że najnowsze badania ujawniają, jakoby wszyscy dysponujemy takim zmysłem.

Naukowcy z Imperial College w Londynie odkryli nieznaną do tej pory metodę, dzięki której ludzie czują dotknięcia. Okazuje się, że za zmysł dotyku odpowiedzialne są również same mieszki włosowe. Do tej pory uważano, że odpowiadają za to jedynie zakończenia nerwowe w skórze i wokół mieszków włosowych. Wszyscy mamy pajęczy zmysł.

Badania zostały przeprowadzone na hodowlach komórkowych. Okazuje się, że komórki mieszków włosowych, czyli struktur otaczających włókno włosa, posiadają zdolność wyczuwania dotyku.

Mieszki włosowe również odpowiadają za zmysł dotyku

Naukowcy podczas badania na komórkach mieszków włosowych zaobserwowali, że w odpowiedzi na dotyk uwalniane są w nich neuroprzekaźniki takie jak histamina i serotonina. Co ciekawe, odkrycie to może mieć znaczenie w zrozumieniu roli histaminy w stanach zapalnych skóry, takich jak na przykład egzema.

Na ten moment zespół skupia się na tym, aby lepiej zrozumieć, dlaczego komórki mieszków włosowych odgrywają taką rolę w przetwarzaniu lekkiego dotyku. Celem tych badań jest ustalenie czy mieszki włosowe odpowiadają za aktywację określonych typów nerwów czuciowych za pomocą do tej pory niezidentyfikowanych mechanizmów.

Badania nad komórkami

Naukowcy poprzez wspólne hodowle ludzkich komórek mieszków włosowych i nerwów czuciowych, mechanicznie stymulowali komórki mieszków, powodując aktywację sąsiadujących nerwów czuciowych. Aby zrozumieć, w jaki sposób zachodzi komunikacja między mieszkami a nerwami czuciowymi, zespół wykorzystał technikę zwaną woltamperometrią cykliczną szybkiego skanowania.

Okazało się, że komórki mieszków włosowych w odpowiedzi na dotyk uwalniają neuroprzekaźniki histaminę i serotoninę. Zablokowanie receptorów tych neuroprzekaźników spowodowało zerwanie połączenia. Nerwy czuciowe przestały reagować na stymulację komórek mieszków włosowych. Co ciekawe, gdy te same eksperymenty przeprowadzano z użyciem komórek skóry, uwalniana była jedynie histamina w odpowiedzi na lekki dotyk, zarejestrowano brak serotoniny.

Zespół badaczy podkreśla, że badania zostały przeprowadzone na hodowlach komórek. Należy powtórzyć badania na żywych organizmach, co pozwoli potwierdzić uzyskane w warunkach laboratoryjnych wyniki. Co więcej, naukowcy chcą zbadać również, czy mieszki włosowe aktywują określone typy nerwów czuciowych, czy wszystkie. Potrzebne są dalsze badania, zwłaszcza w celu odkrycia unikalnego mechanizmu, za pomocą którego mieszki włosowe komunikują się z nerwami.

Dowiedz się więcej na temat: dotyk | włosy