Odkryto najstarszą skamieniałą skórę. Jest starsza niż dinozaury

W systemie wapiennych jaskiń w Oklahomie naukowcy odnaleźli skamieniałą skórę. Uważają, że jest to najstarsze do tej pory tego typu znalezisko, które może liczyć blisko 300 milionów lat. Skóra prawdopodobnie należała do starożytnego gada, który chodził po naszej planecie daleko wcześniej niż pierwsze dinozaury.

Najstarsza skamieniała skóra, jaką do tej pory odnaleziono

Naukowcy są prawie pewni, że w systemie wapiennych jaskiń w Oklahomie odkryli najstarsza znaną skamielinę skóry. Analiza próbek wykazała, że pochodzi z okresu permu, pomiędzy 289 a 286 milionami lat temu. Badania na ten temat zostały opublikowane w czasopiśmie „Current Biology”.

Skóra, a właściwie naskórek znaleziony w jaskiniach w Oklahomie należał prawdopodobnie do starożytnego gada. Fragment odnalezionej skóry jest mniejszy niż paznokieć i stanowi pierwszą znaną skamieniałość skóry z ery paleozoiku. W tym samym miejscu znaleziono również kawałki skóry starożytnego gada Captorhinus aguti oraz kilka łusek anamniotów, czyli zwierząt rozmnażających się w wodzie. Naukowcom jednak nie udało się na razie powiązać wszystkich znalezisk z konkretnymi starożytnymi stworzeniami.

Starożytne gady

Naskórek, czyli najbardziej zewnętrzną warstwę skóry bardzo łatwo przeoczyć podczas prac badawczych. Stanowi najbardziej zewnętrzny i najcieńszy nabłonek chroniący właściciela przede wszystkim, od wysuszenia po bakterie i ekstremalne temperatury. W podobny sposób służył odnaleziony kawałek naskórka w przypadku jej starożytnego gadziego żywiciela.

Co ciekawe, odnalezione fragmenty zachowały się przez setki milionów lat prawdopodobnie dzięki zbiegowi okoliczności.

Badania pod mikroskopem

Naukowcy przyjrzeli się z bliska odnalezionej skamielinie i stwierdzili, że jej powierzchnia przypomina skórę krokodyla. Morfologia skóry oraz jej wiek wskazują na to, że naskórek był już wykształcony u starożytnych zwierząt na początkowych etapach różnicowania owodniowców, czyli wtedy, gdy zaczęły ewoluować zróżnicowane formy życia.

Naskórek należy do gada, który żył daleko przed tym, zanim po Ziemi zaczęły chodzić dinozaury. Pierwsze dinozaury pojawiły się 225 milionów lat temu, natomiast naskórek datowany jest na okres między 289 a 286 milionów lat temu.

Dowiedz się więcej na temat: dinozaury | paleontologia | wykopaliska