Zumwalt. Za drogi nawet dla Amerykanów?

Zumwalt miał być przeskokiem technologicznym. Okazał się jednak zbyt drogi /US NAVY /domena publiczna

Wiceadmirał William Merz, zastępca szefa operacji morskich US Navy odpowiedzialny za wdrażanie uzbrojenia, przekazał Komisji Sił Zbrojnych Senatu, że dowództwo rozważa usunięcie z pokładów niszczycieli rakietowych typu Zumwalt dwóch 155-mm/L62 armat automatycznych AGS (Advanced Gun System) z powodu braku przeznaczonej dla nich amunicji.

Reklama

Planowana dla AGS 155-mm amunicja precyzyjna Long Range Land Attack Projectile (LRLAP), zaprojektowana przez Lockheed Martin, okazała się zbyt droga i cena jednostkowa była szacowana na od 800 tys. do 1 mln USD (3-3,76 mln zł). Jeszcze w 2004 szacowano, że wyniesie 35 tys. USD (130 tys. zł) za jeden strzał. Powodem takiego stanu rzeczy była redukcja pierwotnego zamówienia z 32 na jedynie 3 niszczyciele rakietowe typu Zumwalt, dla których AGS został zaprojektowany. W zamian wznowiono i udoskonalono sprawdzone niszczyciele typu Arleigh Burke.

6 listopada 2016 pojawiła się informacja, że dowództwo US Navy zdecydowało o anulowaniu dalszego rozwoju 155-mm wersji amunicji LRLAP, której pierwszy test przeprowadzono w czerwcu 2005. Amunicja ostatecznie nie spełniała do końca także wymogów technicznych dotyczących zasięgu. Maksymalna osiągnięta odległość podczas testów wyniosła 109 km przy celności 50 m, co było niewystarczające. Kompletny pocisk ma 220 cm długości (14 kalibrów) i masę 102 kg, z czego ładunek miotający ma 11 kg. US Navy zakupiła ok. 90 pocisków na potrzeby testów.

Pierwszy okręt w swoim typie, USS Zumwalt (DDG-1000), formalnie wszedł na wyposażenie US Navy 15 października 2016, ale gotowość operacyjną osiągnie dopiero w 2021. Według wiceadm. Merza do tego czasu zostanie zaimplementowane rozwiązanie alternatywne, jeśli nie powstanie tańsza amunicja. Drugi, USS Michael Monsoor (DDG-1001), kontynuuje próby morskie po wymianie turbiny gazowej Rolls Royce MT30 o wartości 20 mln USD (75 mln zł), a także awarii systemów elektrycznych. Trzeci, USS Lyndon B. Johnson (DDG-1002) pozostaje nadal w budowie.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje