Włoskie lotniskowce z F-35B. Nowa jakość na Morzu Śródziemnym

Włoski lotniskowiec Cavour w drodze do Stanów Zjednoczonych /domena publiczna
Reklama

Włoski lotniskowiec "Cavour" wyszedł z portu w Tarencie i wyruszył w rejs do Stanów Zjednoczonych, u wybrzeży których zostaną zrealizowane pierwsze próby na pokładzie i certyfikacja z samolotami wielozadaniowymi krótkiego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Próby na Oceanie Atlantyckim będą zwieńczeniem przygotowań flagowej włoskiej jednostki do możliwości przenoszenia nowych samolotów pokładowych marynarki wojennej (Marina Militare), które zastąpią w tej roli samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania Boeing AV-8B+ Harrier II, po trzydziestu latach ich eksploatacji.

Testy wesprze  personel Integrated Test Force (ITF) z portu wojennego NAS Patuxent River w stanie Maryland, złożony z amerykańskich i włoskich wojskowych, a także cywilów i inżynierów z Departamentu Obrony USA. Na pokładzie okrętu mają stacjonować co najmniej dwa amerykańskie F-35B.

Reklama

Certyfikacja okrętu ma nastąpić w połowie br., tak aby do 2024 roku mógł być ogłoszony status wstępnej gotowości operacyjnej (IOC, Initial Operational Capability). Dzięki nowym zdolnościom, jakie zapewnią samoloty F-35B, Marina Militare będzie lepiej przystosowana do współdziałania z sojuszniczymi marynarkami wojennymi wyposażonymi w nowoczesne lotnictwo pokładowe, tj. USA, Wielkiej Brytanii i Francji.

Jest to cel strategiczny, jaki objęło obecnie kierownictwo włoskiej marynarki wojennej. Marine Militare będzie trzecią siłą morską na świecie, po USA i Wielkiej Brytanii, która będzie użytkować F-35B w roli samolotów pokładowych. W dalszej kolejności dołączą do nich Japonia i Korea Południowa.

Co ciekawe, po planowanym wycofaniu mniejszego lotniskowca Giuseppe Garibaldi (C551) w 2022 roku, drugą jednostką zdolną do przyjęcia samolotów nowej generacji będzie nowy wielozadaniowy śmigłowcowiec desantowy "Trieste".

Wstępne przygotowania do integracji F-35B z "Cavour" rozpoczęto jeszcze w grudniu 2018 roku. 21 lipca 2019 roku okręt wszedł do suchego doku Edgardo Ferrati w Tarencie (Arsenale militare marittimo di Taranto), celem przeprowadzenia remontu głównego połączonego z modernizacją, dostosowującej go do podjęcia na swoim pokładzie nowych samolotów F. Prace zakończono po dziesięciu miesiącach w maju 2020 roku.

W ramach prac wzmocniono pokład lotniczy poprzez pokrycie go materiałami odpornymi na bardzo wysokie temperatury oraz zreorganizowano położenie elementów wyposażenia na pokładzie, celem ochrony go przed podmuchami gorących gazów wylotowych z silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F135-PW-600. Ponadto, zamontowano nowy dźwig w hangarze lotniczym, zmodyfikowano układ paliwowy, przeprowadzone prace remontowe i konserwacyjne podstawowych systemów okrętowych oraz wygospodarowano dodatkową przestrzeń do obsługi nowych samolotów.

Włochy zamówiły łącznie 90 samolotów F-35, z czego 60 konwencjonalnych F-35A do 2027 trafi do wojsk lotniczych, a pozostałe 30 F-35B do marynarki wojennej. Planowane jest utworzenie dwóch skrzydeł lotnictwa pokładowego po 15 F-35B, po jednym dla "Cavour" i "Trieste".

Rafał Muczyński

MilMag
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy