Stary dobry Starcraft II. Armia USA testuje możliwości bojowe AI w... grze
Strategie wojskowe czerpie się obecnie z nietypowych źródeł, armia amerykańska zgłębia np. możliwości AI w grach wideo. Jak poinformowali urzędnicy, w tym celu eksperymentują z chatbotami AI jako doradcami na polu bitwy Starcraft II.
Jakiś czas temu amerykańska armia potwierdziła, że podczas niedawnych nalotów na Bliskim Wschodzie korzystała z pomocy sztucznej inteligencji. Miała ona zidentyfikować cele dla bombowców i myśliwców, które zaatakowały obiekty w Iraku i Syrii, a także znaleźć należące do bojowników wyrzutnie rakiet w Jemenie. Służby zapewniły jednak, że AI było stale kontrolowane przez człowieka i nie podejmowało żadnych samodzielnych decyzji - ludzie na bieżąco sprawdzali i weryfikowali zalecenia dotyczące celów oraz proponowali, w jaki sposób przeprowadzić ataki i jakiej broni użyć.
Amerykańskie wojsko miało testować wykorzystanie AI w ciągu ostatniego roku w ćwiczeniach cyfrowych, ale po atakach Hamasu z 7 października zaczęło faktycznie używać ich w misjach. Teraz zaś dowiadujemy się, jak takie ćwiczenia mogły wyglądać - naukowcy z Laboratorium Badawczego Armii Stanów Zjednoczonych testują np. technologię OpenAI, aby sprawdzić, czy może ona poprawić ich umiejętności planowania bitwy, a wykorzystują do tego gry wideo, np. Starcrafta II.
W niedawnym eksperymencie badacze armii przygotowali niezbyt skomplikowany scenariusz z kilkoma jednostkami wojskowymi i pełną znajomością pola bitwy, a następnie wypuścili chatboty AI, aby działały jako prawa ręka wirtualnego dowódcy wojskowego. Te obsługiwane przez AI modele GPT-4 Turbo i GPT-4 Vision miały misję zniszczenia wszystkich sił wroga i zajęcia kluczowego punkt na mapie.