Reklama

Polski rząd nadal bez VIPowskich Boeingów

Kupione przez Antoniego Macierewicza Boeingi nadal nie są gotowe do służby /Tomasz Jastrzębowski /Reporter

Obecnie żaden Boeing 737/BBJ2 przeznaczony do przewozów rządowych VIP nie jest dostępny. Wszystkiemu winny jest COVID-19.

W odpowiedzi na pytania redakcji Zespołu Badań i Analiz Militarnych, rzecznik prasowy 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie poinformował, że obecnie w Polsce nie ma żadnego samolotu Boeing 737/BBJ2 przeznaczonego do przewozów rządowych VIP.

Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że w wyniku opóźnień związanych z procedurami zapobiegania rozprzestrzeniania pandemii COVID-19, nadal nie doszło do odbioru dwóch samolotów Boeing BBJ2, które przechodzą proces zabudowy docelowej konfiguracji wyposażenia w zakładach Sabena Technics w Bordeaux.

Reklama

Dotychczas zakładano, że pierwszy z nich trafi do Warszawy w maju bieżącego roku, w czerwcu miał dolecieć drugi zamówiony egzemplarz. Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej, para BBJ2 miała osiągnąć gotowość operacyjną w drugiej połowie lipca.

Pomimo opóźnień, zgodnie z harmonogramem, 21 czerwca do Bordeaux przebazowano Boeinga 737NG o rejestracji "0110" - był to pierwszy wojskowy samolot tego typu, który został dostarczony do Polski w listopadzie 2017 roku. 

Powyższa maszyna (w klasycznej konfiguracji pasażerskiej) była wykorzystywana dotychczas do szkolenia personelu, transportu żołnierzy i sprzętu, a także przewozu rządowych VIP. Zgodnie z umową, ma przejść proces przebudowy zgodny z konfiguracją pozostałych dwóch maszyn.

Z tego względu do przewozu VIP mogą być obecnie wykorzystywane dwa samoloty dyspozycyjne Gulfstream G550 oraz pasażerskie Embraer ERJ-175 czarterowane od Polskich Linii Lotniczych LOT.

Umowa dotycząca wypożyczenia dwóch maszyn jest ważna do końca bieżącego roku. Nie można wykluczyć, że dalsza eksploatacja VIP-owskich ERJ-175 ma na celu ograniczenie użycia G550 w zadaniach lotów na terenie Europy, szczególnie w przypadku podróży większych delegacji - głównym ograniczeniem G550 jest bowiem konfiguracja wnętrza, która umożliwia zabranie niewielkiej liczby ważnych pasażerów.

Łukasz Pacholski

ZBiAM

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Boeing | Covid-19 | VIP | samolot | polski rząd | militaria

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje