Reklama

Patrolowiec dla Straży Granicznej. W końcu umowa podpisana

Projekt przyszłego pełnomorskiego patrolowca Straży Granicznej /materiały prasowe

Straż Graniczna dostanie nowy okręt patrolowy, który wybudują Francuzi. Budowa jednostki niemal w całości jest finansowana ze środków Unii Europejskiej.

Morski Oddział Straży Granicznej poinformował dziś, że 2 października  została podpisana umowa o wartości 111 mln zł brutto z francuską spółką Socarenam na dostawę pełnomorskiego okrętu patrolowego. Jednostka ma trafić do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Projekt jest w 90 procentach współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Reklama

Morski Oddział Straży Granicznej rozpoczął postępowanie na dostawę jednego pełnomorskiego okrętu patrolowego klasy OPV w 2019 roku. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ obie oferty przekraczały zakładany budżet o niemal 50 procent. 

W ogłoszonym 31 lipca 2019 roku przetargu, Straż Graniczna chciała kupić pełnomorski okręt patrolowy, który miał mieć 60-66 m długości, szerokość nie mniej niż 10,5 m, zanurzenie ok. 3,5 m oraz wyporność około 1000 t. Załoga zamawianego okrętu miała się składać z 20 marynarzy i oficerów. W wymogach zawarto również klauzulę, że konstrukcja musi pozwolić na dodatkowe zaokrętowanie 14 osób.

Na dziobie jednostki miało znajdować się lądowisko dla śmigłowców i dronów rozpoznawczych. W części rufowej planowano miejsce dla dwóch kontenerów z wyposażeniem ratowniczym o masie 4000 kg każdy. Na pokładzie zaplanowano także miejsce dla maksymalnie 250 rozbitków, którzy powinni być dostarczeni na brzeg w ciągu 24 godzin.

Okręt w planach Straży Granicznej miał operować na Bałtyku, Morzu Północnym i Śródziemnym, wspierając Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej w operacjach na najbardziej newralgicznych kierunkach.

Według ostatecznie zatwierdzonych planów nowy okręt będzie miał 69,9 m długości, zanurzenie ma wynieść 3,2 m, a szerokość 11,5 m. Okręt ma mieć wyporność 1150 t. Autonomiczność wyniesie co najmniej 12 dni. Prędkość maksymalna wyniesie 19 w., a zasięg 2600 Mm przy prędkości 9 w. Jednostka będzie wyposażona w dwa kontenery 20-stopowe z wyposażeniem przeznaczonym do zadań ratowniczych.

Na dziobie będzie znajdowała się platforma do podejmowania rannych przez śmigłowiec ratowniczy i lądowisko dla bezzałogowych statków powietrznych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje