Mustang. Jaki samochód zastąpi Honkera?

Honker nie ma najlepszej opinii wśród żołnierzy. Słynne stały się urywające się półośki /East News
Reklama

2. Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy rozpoczęła przetarg na dostawę nawet 610 pojazdów osobowo-ciężarowych 4x4 ogólnego przeznaczenia dla Wojska Polskiego w latach 2019-2022.

Zamówienie podstawowe obejmuje 485 pojazdów, a opcjonalne 125. Szacunkowa wartość kontraktu to 80,215 mln zł netto (98,664 mln zł brutto). Co ciekawe, pod kątem parametrów taktyczno-technicznych mają być zbliżone do nieopancerzonej wersji pojazdów wysokiej mobilności Mustang, których zakup trzykrotnie nie udał się Inspektoratowi Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej. Przetargi były rozpisywane w lipcu 2015, lipcu 2017 i sierpniu 2018 roku.

Termin składania ofert minie 29 lipca 2019 roku. W 2019 roku przewiduje się zakup 10 pojazdów, w 2020 kolejnych 150 z opcją na 50, w 2021 roku następne 160 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, natomiast do 31 października 2022 roku musi zostać dostarczonych ostatnie 165 pojazdów z opcją na 35. Realizacja opcji musi nastąpić do końca lipca każdego roku dostaw.

Zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia, pojazdy o nadwoziu furgon lub pickup muszą być sześcioosobowe (w tym kierowca) z możliwością transportu ładunków o masie co najmniej 250 kg, holowania naczepy o masie 1500 kg i maksymalnej dopuszczalnej masie 3500 kg. Wymogiem jest silnik o mocy 110 kW (148 KM) oraz automatyczna lub półautomatyczna skrzynia biegów, przenosząca moc na wszystkie koła, które mają być bezdętkowe lub z wkładkami run flat; z możliwością blokowania mechanizmu różnicowego minimum jednej osi i reduktorem. Minimalny prześwit to 215 mm, a rozstaw osi co najmniej 3000 mm. Wymagane jest także wspomaganie kierownicy, ABS i podgrzewane lusterka. Zasięg ma wynosić minimum 650 km.

Dla porównania IU MON planował zakup 859 nieopancerzonych i 41 opancerzonych pojazdów Mustang z opcją na 1712 kolejnych w analogicznym terminie dostaw. Odmiana nieopancerzona o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg miała być zdolna do przewożenia 7 osób (kierowca i 6 pasażerów) i mieć ładowność 1000 kg. Wśród odrzuconych ofert (na wariant nieopancerzony) był lekki pojazd wielozadaniowy LTMPV Dino 319 na bazie podwozia Mercedes-Benz Sprinter od konsorcjum spółek Polski Holding Obronny i Concept czy wcześniej Wielozadaniowy Samochód Terenowy na bazie Forda Rangera od konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych.

Reklama

Rafał Muczyński

MilMag
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy