Reklama

"Mewa" i "Przemko". Nowe jednostki Marynarki Wojennej

Wodowanie niszczyciela min "Mewa" /Marynarka Wojenna RP, 8 FOW /domena publiczna

W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyła się uroczystość chrztu nowego niszczyciela min, który otrzymał imię "Mewa". Matką chrzestną okrętu została Anna Kułagin. Tego dnia była to druga taka uroczystość, kilka minut wcześniej został ochrzczony stojący obok holownik H-13 "Przemko".

Wodowanie "Mewy" odbyło się w taki sam sposób jak wszystkich okrętów typu Kormoran II, to jest za pomocą doku pływającego. Po jego zatopieniu i zejściu okrętu na wodę, został on przeholowany na stoczniowe nabrzeże wyposażeniowe.

"Mewa" to ostatni z trzech niszczycieli min pierwszej serii budowanych dla Marynarki Wojennej w stoczni Remontowa Shipbuilding. Prototypowy ORP "Kormoran" wszedł do służby 28 listopada 2017 roku.

Obecnie w budowie znajdują się dwa okręty seryjne: będący w trakcie wyposażania "Albatros" oraz zwodowana właśnie "Mewa". Według obecnych planów "Albatros" ma zostać ukończony w czwartym kwartale 2021 roku, zaś "Mewa" w pierwszym kwartale 2022 roku.

Wszystkie trzy okręty zasilą 13 Dywizjon Trałowców stacjonujący w Gdyni, będąc następcami wycofywanych obecnie trałowców bazowych-niszczycieli min projektu 206FM

Nowa jakość

Reklama

Od dawna wiadomo było, że jednostki seryjne będą różnić się od prototypu w wielu szczegółach, wynikających z efektów przeprowadzonych badań kwalifikacyjnych oraz badań eksploatacyjno-wojskowych. Inspektorat Uzbrojenia MON sprecyzował obecnie, że zmiany zawarte zostały w ramach trzech aneksów do pierwotnej umowy.

Obie jednostki seryjne będą się znacznie różnić od prototypowego Kormorana. Zasadnicze i najbardziej widoczne zmiany dotyczą uzbrojenia artyleryjskiego oraz broni podwodnej. Otrzymają one dziobową armatę kal. 35 mm systemu OSU-35K, w miejsce zainstalowanej na Kormoranie dwulufowej armaty kal. 23 mm ZU-23-2MR Wróbel II.

W zakresie wykrywania obiektów podwodnych zostanie wprowadzony autonomiczny pojazd podwodny Teledyne Gavia wyposażony w stację hydrolokacyjną EdgeTech 2205 z modułem BlueView MB2250. Drugim nowym urządzeniem będzie sonar holowany Kraken Katfish 180.

Zmodyfikowana zostanie również stacja hydrolokacyjna SHL-101TM, w której wprowadzone zostaną nowe funkcje. Zasadnicze zmiany dotkną pojazdów podwodnych. Zrezygnowano z użycia na jednostkach seryjnych opracowanego na Politechnice Gdańskiej pojazdu Morświn oraz ze szwedzkiego Saab Double Eagle Mk. III. Zostaną one zastąpione inną konstrukcją szwedzkiej firmy Saab, czyli pojazdem Double Eagle Sarov. Mniej widoczne zmiany dotkną systemów okrętowych, siłowni, czy modyfikacji steru strumieniowego.

Milmag / Interia.pl

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje