L-39NG Albatros. Czeski hit eksportowy

Aero L-39 i wersja szturmowa, L-159, mogą stać się czeskim hitem sprzedażowym /Michal Adamowski/REPORTER /East News

W zakładach czeskiej spółki AERO Vodochody AEROSPACE zaprezentowano pierwszy przedseryjny prototyp samolotu szkolenia zaawansowanego L-39NG. Zgodnie z harmonogramem, oblot odrzutowca zaplanowano na koniec 2018 roku, natomiast certyfikacja ma nastąpić do końca 2019 roku.

Reklama

Uroczystość z udziałem premiera rządu Andreja Babiša, przedstawicieli sił zbrojnych różnych państw, dyplomatów, polityków i przyszłych użytkowników L-39NG z łącznie 18 państw, odbyła się w miejscowości Vodochody w powiecie Praga-Wschód. Samolot zaprezentowano o godz. 11.50. Pomimo, że czeski producent może poszczycić się około 6700 wyprodukowanymi samolotami szkolenia zaawansowanego, minęło ponad 20 lat od poprzedniej prezentacji nowej konstrukcji. Przed samą uroczystością odbyła się 3. konferencja grupy użytkowników starszych samolotów L-39 Albatros.

Demonstrator technologii L-39NG oblatano 14 września 2015. Samolot służył jedynie celom marketingowym, gdy Czesi szukali zamówień na następcę rodziny samolotówL-39, pochodzących z końca lat 1960 i produkowanych do końca XX wieku. Kampania zakończyła się sukcesem.

Reklama

Cztery L-39NG trafią do Senegalu, dziesięć z opcją na sześć kolejnych do zarejestrowanej w Portugalii spółki SkyTech, a także dwanaście (z modernizacją sześciu L-39 do standardu równoważnego L-39CW) dla amerykańskiej spółki RSW Aviation. Czeski producent oferuje bowiem możliwość dostarczenia fabrycznie nowych samolotów, bądź przebudowania i głębokiej modernizacji starszych L-39. Od 2015 projekt L-39NG był wspierany przez spółkę Omnipol.

Czeska spółka szacuje, iż potencjalne zapotrzebowanie na odrzutowe samoloty szkolenia zaawansowanego na świecie w ciągu najbliższych 10-15 lat wyniesie nawet 3000 egzemplarzy. Obecnie wyczerpują się resursy wielu eksploatowanych maszyn szkolnych a siły powietrzne poszukują samolotów na potrzeby szkolenia pilotów myśliwców 4. i 5. generacji. Zgodnie z mniej optymistycznym scenariuszem, AERO Vodochody AEROSPACE spodziewa się zamówień na 150 samolotów w ciągu dekady.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje