Katastrofa tupolewa. Załoga Tu-22 zginęła jeszcze na ziemi

Załoga Tu-22 składa się z dwóch osób /East News
Reklama

W wyniku awarii systemu ratunkowego rosyjskiego bombowca dalekiego zasięgu Tu-22M3, podczas postoju na ziemi, zginęło trzech z czterech członków jego załogi.

Ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej poinformowało, że w bazie lotniczej Szajkowka w obwodzie kałuskim na zachodzie kraju doszło do tragicznego w skutkach wypadku z udziałem bombowca dalekiego zasięgu Tu-22M3 (w kodzie NATO Backfire-C).

Podczas postoju na ziemi doszło do nieprawidłowego zadziałania systemu ratunkowego samolotu i cała czteroosobowa załoga została katapultowana. Z uwagi na niedostateczną wysokość do rozłożenia spadochronów, po zderzeniu z ziemią trzech lotników zginęło na miejscu, a czwarty w bardzo ciężkim stanie trafił do szpitala.

Reklama

Samolot należał do 6950. Grupy Lotniczej 52. Pułku ciężkich bombowców. Początkowo, media, w tym agencja prasowa Interfax, podawały, że samolot miał awarię podczas startu i został zmuszony do awaryjnego lądowania w bazie macierzystej. Jednak resort obrony, cytowany m.in. przez agencję prasową TASS, poinformował o prawdziwym przebiegu zdarzenia, podkreślając, że doszło do niego podczas przygotowań do rutynowego lotu.

Do inicjacji systemu ratunkowego doszło po uruchomieniu silników i systemów pokładowych. Wcześniej informowano, że w tym tygodniu odbywały się zaplanowane ćwiczenia eskadry Tu-22M3, stacjonującej w Szajkowce.

Jak poinformowały władze obwodu kałuskiego, w wyniku zdarzenia zginęło trzech członków załogi, w tym dowódca 52. Pułku ciężkich bombowców, płk Wadim Bełosłjudcew, który siedział na fotelu instruktora. Przyczynyzbada komisja badań wypadków lotniczych Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) Rosji. Nie ma ofiar wśród cywili, ani strat w mieniu czy infrastrukturze na ziemi.

Jeśli chodzi o system katapultowania w Tu-22M3, załoga ma do dyspozycji fotele KT-1M (pol. Kreslo Tupoleva), które mogą prawidłowo zadziałać na poziomie gruntu (a właściwie poniżej 60 m pułapu), ale pod warunkiem, że prędkość samolotu będzie wynosić 130 km/h (70 w.). Załoganci są katapultowani tak, jak w samolotach myśliwskich, do góry, przez specjalne pokrywy włazów. W czasie feralnego zdarzenia samolot znajdował się prawdopodobnie na miejscu postojowym, dlatego fotele nie zadziałały prawidłowo.

Nie czekaj do ostatniej chwili, pobierz za darmo program PIT 2020 lub rozlicz się online już teraz!

Wypadki rosyjskich Tu-22M3

Wtorkowy wypadek to szósty incydent związany z eksploatacją tych samolotów w Rosji. 22 stycznia 2019 roku na lotnisku Olenegorsk-Wysokij k. Murmańska rozbił się podczas lądowania jeden z egzemplarzy również pochodzących z Szajkowki. Zginęło trzech z czterech członków załogi. Później, 17 grudnia tego samego roku jeden z samolotów lądował awaryjnie w Astrachaniu w wyniku awarii i pożaru silnika.

4 września 2017 podczas rosyjsko-białoruskich ćwiczeń wojskowych Zapad-2017 samolot tego typu zjechał z drogi startowej po lądowaniu. W efekcie zniszczeniu uległy skrzydło i podwozie (według najnowszych informacji egzemplarz ten został naprawiony). Z kolei 16 czerwca 2016 roku, także bez ofiar, obyło się podczas lądowania w Ostrowiu, ale samolot został skreślony ze stanu.

8 lipca 2004 roku w obwodzie nowogrodzkim na północy kraju z przyczyn technicznych podczas lotu treningowego wypadkowi uległ inny Tu-22M3. Jedyna strata bojowa została odnotowana podczas wojny z Gruzją w sierpniu 2008. Bombowiec tego typu został zestrzelony, wraz z trzema samolotami szturmowymi Su-25 za pomocą systemu przeciwlotniczego 9K37 Buk-1M.

WKS użytkują około 76 bombowców Tu-22M3, z których 30 ma zostać zmodernizowanych do najnowszego standardu Tu-22M3M. Prototyp modernizacji zaprezentowano 16 sierpnia 2018, a rok później do służby weszły pierwsze egzemplarze. Samoloty stacjonują w bazach Biełaja w obwodzie irkuckim, Szajkowce oraz Djagilewo w obwodzie riazańskim.

Rafał Muczyński

MilMag
Dowiedz się więcej na temat: tupolew | Rosja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy