Do Polski przybył dziwny samolot. Kolejny cios dla Rosji

Dziś (06.03) do Polski przyleciał pierwszy samolot Saab 340 AEW&C, który specjalizuje się we wczesnym ostrzeganiu przed zagrożeniami powietrznymi. Maszyna ma stanowić "oczy" naszej armii.

Dziś (06.03) do Polski przyleciał pierwszy samolot Saab 340 AEW&C, który specjalizuje się we wczesnym ostrzeganiu przed zagrożeniami powietrznymi. Maszyna ma stanowić "oczy" naszej armii.
Do Polski przybył dziwny samolot. To Saab 340 AEW&C /Saab /materiały prasowe

W ostatnich kilkudziesięciu godzinach, w północnej Polsce odkryto trzy balony meteorologiczne wysłane prawdopodobnie przez Rosjan z obwodu królewieckiego. Może to być kolejna prowokacja Kremla, która ma na celu wywołanie niepokojów społecznych i zakłócenie aktywności wojskowej. Przypominamy, że obecnie m.in. w Polsce trwają największe od kilku dekad ćwiczenia krajów NATO. Realizowane są z myślą o przeciwdziałaniu prowokacji Rosji, a nawet przygotowaniu do wojny.

Reklama

W cieniu tych wydarzeń, do Polski został dostarczony pierwszy z dwóch zamówionych w lipcu ubiegłego roku, przez ministerstwo Mariusza Błaszczaka i rząd PiS, szwedzkich samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control), które mają za zadanie wykrywać takie prowokacje i pozwolić je szybko neutralizować. Kontrakt opiewa na kwotę 230 milionów złotych, co daje nam 115 milionów złotych za każdą maszynę. Umowa przewiduje również szkolenia oraz zaplecze logistyczne i serwisowe.

Pierwszy samolot Saab 340 AEW&C już w Polsce

Do przekazania maszyny doszło na terenie wojskowej bazy lotniczej w Gdyni. Udział w wydarzeniu wziął polski minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz szwedzki minister obrony Pål Jonson. Kosiniak-Kamysz oraz Johnson mieli dyskutować o strategii obronnej Polski oraz Szwecji. Zostały poruszone również sprawy dotyczącego dalszego wsparcia Ukrainy w wojnie z Rosją oraz kwestie dotyczące NATO.

Ten samolot z wyglądu prezentuje się dziwnie, ale drzemie w nim ogromny potencjał. Jest to pierwsza maszyna tej klasy w naszym kraju. Docelowo pozwolą nam na wykrywanie celów lecących na niskim pułapie, jak na przykład rakiet manewrujących, szpiegowskich balonów i dronów. Maszyny te są wykorzystywane obecnie z powodzeniem m.in. przez Tajlandię.

Czym jest samolot wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW&C?

Saab 340 AEW&C to samolot służący do wczesnego ostrzegania oraz kontroli strefy powietrznej, który zbudowano na bazie pasażerskiego Saaba 340. Maszyna ma 20,57 m długości oraz rozpiętość skrzydeł 21,44 m. Masa własna to 10300 kg, a startowa 13155 kg. Samolot ma dwa silniki General Electric CT7-9B o mocy 1305 kW (1750 KM) każdy i jest w stanie latać na pułapie przekraczającym 7500 m. Długość lotu wynosi 6 godzin.

W górnej części samolotu znajduje się duży system radarowy, którego opracowanie zlecono firmie Ericsson Microwave Systems. W trakcie budowania określono zasięg wykrywania celów wielkości myśliwca na 300 km. Warto dodać, że maszyny Saaba mające trafić do Polski nie są nowe. Zostały wyprodukowane w latach 1997 i 1998, ale przeszły proces modyfikacji mający m.in. na celu dostosowanie ich pod kątem kompatybilności z systemami NATO.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprzęt wojskowy | Ericsson | NATO | Polska | Rosjanie | Saab | Władysław Kosiniak-Kamysz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy