Reklama

Black Hawki przekazane Wojskom Specjalnym

Polskie śmigłowce uzbrojono w montowane na obu burtach 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe FN Herstal M3M (GAU-21) i umieszczone w oknach 7,62-mm napędowe karabiny maszynowe Dillon Aero M134D /Michał Jarocki /MilMag

20 grudnia o godz. 11.30 w w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie odbyła się uroczystość przekazania Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych czterech zamówionych średnich śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk International, przeznaczonych do prowadzenia powietrznych operacji specjalnych. W uroczystości wzięli udział m.in. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak i prezydent RP Andrzej Duda.

Reklama

Cztery Black Hawki zostały zamówione w należących do amerykańskiej spółki Lockheed Martin, zakładach PZL Mielec 25 stycznia bieżącego roku. Co jednak jest warte uwagi prezydent Andrzej Duda w swoim wystapieniu podkreślił, że zdaje sobie sprawę z faktu, iż potrzeby Wojsk Specjalnych są większe. Takie stwierdzenie może sugerować, że w przyszłości Ministerstwo Obrony Narodowej skorzysta z opcji zawartej w umowie i kupi kolejne cztery S-70i.

Umowa o wartości 683,4 mln złotych brutto obejmuje także pakiet logistyczny i szkoleniowy oraz doposażenie. W ramach pakietu logistycznego, wykonawca dostarczy zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców, a w ramach pakietu szkoleniowego przeprowadzi kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego. Wiropłaty zostały dostarczone zgodnie z harmonogramem. Cena jednostkowa śmigłowca wraz z wyposażeniem to ok. 75 mln zł brutto.

Reklama

Jeżeli Wojska Specjalne zamówiły S-70i w konfiguracji zblizonej do opracowanej dla chilijskich wojsk lotniczych, piloci powinni mieć do dyspozycji opancerzone fotele, transponder AN/APX-117, lotniczy radar pogodowy Honeywell Primus 701A, a także namiernik nadawanych sygnałów ratunkowych (SAR) Rockwell Collins DF-500. 

Potwierdzonym uzbrojeniem polskich śmigłowców są montowane po obu stronach w bocznych drzwiach 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe FN Herstal M3M  (GAU-21) i umieszczone w oknach 7,62-mm napędowe karabiny maszynowe Dillon Aero M134D. Wiropłaty są napędzane silnikami turbowałowymi General Electric T700-GE-701D o mocy 2000 KM wraz z filtrami wlotów powietrza. 

Śmigłowce najprawdopodobniej zostały wyposażone w osprzęt przeznaczony do lotów nocnych, wspomagający ewakuację rannych, systemy ochronne i łączności, wymiany danych do prowadzenia korespondencji oraz nawigacyjne zgodne ze zgodne ze standardami NATO i ICAO. Zabudowano mocowania do desantu metodą szybkiej liny i wciągarkę, podkadłubowy hak dla ładunków zewnętrznych.  

Obecnie na wyposażeniu 7. EDS jest osiem śmigłowców Mi-17TU (przejęte z 25. Brygady Powietrznodesantowej) i Mi-17-1W. Są to jedne z najnowszych śmigłowców w Wojsku Polskim. Warto zauważyć, że przed anulowaniem zakupu łącznie 50 śmigłowców H225M Caracal dla Sił Zbrojnych, planowano że do 7. EDS trafi 8 francuskich wiropłatów dostosowanych do działań specjalnych, w tym bojowego poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue). 

Śmigłowce dla komandosów próbowano kupić w ramach odrębnego postępowania (pilnej potrzeby operacyjnej) począwszy od października 2016. Anulowane ostatecznie 11 czerwca 2018 postępowanie zakładało wybór pomiędzy AW101 i S-70i Black Hawk. Ostatecznie zdecydowano o wyborze S-70i z wolnej ręki.

S-70i a MH-60M

Ciekawą kwestią jest porównanie zakupionych dla Wojsk Specjalnych S-70i ze specjalnym wariantem UH-60M, który jest wykorzystywany w 160. (Powietrznodesantowym) Pułku Lotniczym Operacji Specjalnych Night Stalkers amerykańskich wojsk lądowych (US Army).

Wariant MH-60M Black Hawk, wprowadzony w latach 2011-2015 w miejsce MH-60L/K, wyposażono w mocniejsze silniki turbowałowe General Electric YT706-700 o mocy 2600 KM  sterowane w pełni cyfrowo (FADEC). Jednostki napędowe stosowane w MH-60M charakteryzują się o 25% wydajniejszą turbosprężarką niż w przypadku T700-GE-701D . 

Silniki wykonano z materiałów zapewniających lepsze chłodzenie turbiny. Śmigłowce dla amerykańskich komandosów wyposażono w sondę do tankowania w powietrzu z samolotu KC-130J Super Hercules. 

Wyposażenie pokładowe to system łączności głosowej Harris AN/ARC-201D, system identyfikacji swój-obcy AN/APX-118, cztery zestawy łączności AN/ARC-231, system wskazywania jednostek własnych na lądzie MTX Blue Force Tracker, stacja radiolokacyjna AN/APN-174B (z radarem pogodowym i do obrazowania powierzchni). 

Piloci otrzymali ulepszone gogle z wyświetlaczami nahełmowymi, kamerę do obserwacji w podczerwieni ZSQ-2 EOSS, system tłumienia drgań VMEP, a także mają do dyspozycji system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera AN/AVR-2B, radaru AN/ALQ-211 i podczerwieni AN/ALQ-144.

Dodatkowo śmigłowiec został wyposażony w główny generator o mocy 50 kW i zapasowy o mocy 28 kW, zbiorniki paliwa o pojemności 750 l z możliwością zrzutu paliwa. W zależności od misji, uzbrojeniem MH-60M są dwa 7,62-mm napędowe karabiny maszynowe M134 Minigun albo przenoszone na 4 węzłach pod demontowalnymi skrzydłami Unitech Composites MLASS (Multi-station Lightweight Armament Support Structure). 

W tym wypadku obejmują różne konfiguracje uzbrojenia z 30-mm działkiem M230, do czterech belek uzbrojenia LGMA M299 dla łącznie 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114R Hellfire II lub do czterech 19-prowadnicowych wyrzutni M261 dla 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 albo do dwóch 7,62-mm napędowych karabinów maszynowych M134 Minigun. 

Rafał Muczyński

MilMag

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Black Hawk

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje