Rory Kennedy: NASA dała ludzkości szansę

Rory Kennedy na pokładzie promu kosmicznego /NASA /INTERIA.PL/materiały prasowe

Pierwsze lądowanie na Księżycu, umieszczenie łazika na Marsie i rozległa sieć satelitów monitorujących stan naszej planety. NASA, czyli Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej to wizjonerska instytucja wyznaczająca pionierskie ścieżki w dziedzinie badań o wszechświecie.

Dzięki istnieniu NASA diametralnie zmieniła się wiedza ludzkości o Ziemi, kosmosie oraz nas samych. Podstawą działań agencji jest nieustanne zaspokajanie ludzkiego pragnienia odkrywania i odpowiedzi na pytania o powstanie naszej planety. Rory Kennedy zrealizowała film dokumentalny, w którym prześledzimy historię i osiągnięcia agencji w ciągu 60 lat jej istnienia.

Rory urodziła się pół roku po śmierci swego ojca, amerykańskiego senatora Roberta Kennedy'ego. Na początku lat 90, wraz z przyjaciółmi ze szkoły założyła May Day Media, organizację non-profit z siedzibą w Waszyngtonie, która specjalizuje się w produkcji i dystrybucji filmów dokumentalnych. Jako reżyser stworzyła wiele obrazów dokumentujących życie amerykańskiego społeczeństwa. Tym razem stworzyła film o historii najsłynniejszej agencji kosmicznej na świecie. Mieliśmy okazję zadać jej kilka pytań dotyczących projektu.

Rory, zacznijmy od początku. Jak ludzie wyobrażali sobie kosmos przed erą NASA? Mija już prawie 60 lat od obecności człowieka we kosmosie. Przed tą epoką nic na jego temat nie wiedzieliśmy, co z nim zrobić, jak go sobie wyobrażać?

Rory Kennedy: - Prawda, to niesłychane, jaką wiedzę posiedliśmy przez ostatnie 60 lat. Uważam, że to pytanie jest ważne, aby zwrócić uwagę na to, w którym miejscu byliśmy 60 lat temu zanim NASA stała się ważnym elementem naszych wysiłków na rzecz zrozumienia i eksploracji przestrzeni kosmicznej. Przed NASA nie mieliśmy rakiet, które wyniosłyby nas ponad atmosferę; nigdy wcześniej nie wysłaliśmy człowieka w kosmos - to wszystko zaczęło się wraz z programem Apollo. Wiedza o Układzie Słonecznym, naszej galaktyce i oczywiście o wszechświecie była ograniczona. W ciągu ostatnich sześciu dekad byliśmy świadkami przełomowych i ekscytujących odkryć, które były zapoczątkowane przez agencję NASA.

Dlaczego myślisz, że historia powstania NASA to temat, którym należy się podzielić właśnie teraz? Dlaczego tych 60 lat jest tak ważnych? A może są inne powody, dla których historia NASA znów znalazła się na pierwszym planie.

- Uważam, że NASA naprawdę zrobiła więcej od innych, aby ludzkość mogła poznać odpowiedzi na pytania, które dręczą nas od zawsze - skąd pochodzimy, czy jesteśmy tu sami, co się z nami stanie? Wiedza, którą otrzymaliśmy na ten temat z tej instytucji jest większa, niż kiedykolwiek z jakiejkolwiek innej. Tak więc 60. rocznica urodzin wydaje się być dobrą okazją do tego, aby spojrzeć wstecz i zastanowić się nad jej osiągnięciami.

- Myślę, że poza jubileuszem byłam szczególnie zainteresowana właśnie tą materią częściowo z powodu zaangażowania i przywództwa mojego wuja Johna F. Kennedy’ego, który chciał wysłać człowieka na Księżyc, i jego wspaniałej przemowy na Uniwersytecie Rice w 1962 roku, która należy do wielkich wystąpień wszech czasów. Jego prezydentura tego wymagała, szczególnie wtedy, kiedy jeszcze żaden człowiek nie został wysłany w kosmos, kiedy nie mieliśmy rakiety, stawka była tak wysoka, a wizja tak nieprzeciętna, aby znaleźć się na Księżycu w ciągu najbliższej dekady, czego udało się nam dokonać. Oczywiście, mieliśmy innowacje, dobrego przywódcę i wizję, ale całą pracę wykonała NASA - musiała skonstruować rakietę, która nie tylko miała zabrać nas na Księżyc, ale, co było nawet ważniejsze, przywieźć z powrotem na Ziemię.

- Spojrzenie wstecz na te wyjątkowe wydarzenia jest dla mnie bardzo ekscytujące. Ale ja dorastałam w tej erze uniesień związanych z lotem na Księżyc. Młodsze pokolenia tego nie doświadczyły, więc wielką radość sprawia mi podzielenie się z nimi osiągnięciami agencji i mam nadzieję, że rozpalę w nich ciekawość do badań kosmosu, poszukiwania innowacji i wszystkich rzeczy, którymi zajmuje się NASA.