Reklama

Co nas przekonało do LPG

Czy montaż instalacji gazowej wciąż się opłaca? Dlaczego LPG nazywany jest paliwem ekologicznym? Wielu kierowców w Polsce zadaje sobie te pytania. Przedstawiamy odpowiedzi na najbardziej nurtujące kwestie dotyczące LPG.

Polacy przodują wśród państw z największą liczbą samochodów zasilanych gazem - po naszych drogach jeździ już trzy miliony aut wykorzystujących LPG. Liczba ta stale rośnie, to trend, którego nie sposób już zatrzymać. Nic dziwnego, w końcu gaz nie dość, że jest obecnie najtańszym paliwem i jest wygodniejszy w użytkowaniu niż zasilanie energią elektryczną, to w dodatku stanowi najbardziej ekologiczne rozwiązanie. 

Oszczędność

Reklama

Gaz LPG jest mniej kaloryczny niż benzyna, w zależności od instalacji zużywamy go o około 15 proc. więcej. Niemniej jednak jego koszt jest o około 50 proc. niższy, dlatego w ostatecznym rozrachunku wychodzi dużo taniej. Mówiąc ściślej, jeśli mamy do czynienia z samochodem, który pali 10 l, mieszkamy w województwie mazowieckim i tankujemy popularną benzynę 95-oktanową, to za przejechanie 100 km zapłacimy prawie 47 zł. Tymczasem na gazie LPG tę samą trasę pokonamy za niecałe 28 zł. Koszt użytkowania samochodu z instalacją gazową nieco wzrasta zimą ze względu na to, że w dystrybutorach pojawia się tzw. zimowa mieszanka z większą zawartością propanu. Poza tym w trakcie mrozów silnik spali więcej benzyny, zanim się rozgrzeje i przejdzie na gaz. Mimo to koszt użytkowania takiego auta nadal pozostaje znacznie niższy niż utrzymanie samochodu napędzanego benzyną.

Moda na ekologię

Kolejnym argumentem przekonującym do montażu instalacji gazowej jest aspekt ekologiczny. W ostatnich latach mocno promowane są samochody elektryczne przedstawiane jako przyjazne środowisku. Niestety takie reklamy nie mają prawdziwie ekologiczne samochody, czyli te napędzane LPG. Emitują o 10-12 proc. mniej dwutlenku węgla oraz aż 75% mniej niebezpiecznego dla człowieka tlenku węgla niż samochody benzynowe. To nie wszystko:

- Przy spalaniu LPG nie powstają związki siarki i ołowiu, a emisja związków azotu jest niższa niż w wypadku oleju napędowego czy benzyny - przekonuje Marcin Dziewiątkowski, Doradca Techniczny AC S.A. producenta instalacji autogaz marki STAG - Paliwo to jest dużo bezpieczniejsze dla środowiska niż inne paliwa kopalne. Z powodzeniem może stanowić alternatywę dla pojazdów elektrycznych.

Skala LPG

Warto zaznaczyć, że Polska jest w czołówce państw europejskich wykorzystujących gaz w transporcie, choć w przeciwieństwie do obywateli Niemiec, Włoch czy Francji, nie możemy liczyć na dofinansowanie montażu instalacji. Polacy muszą zadowolić się jedynie niższą akcyzą. Mimo to nie zrażamy się - eksperci szacują, że w 2025 roku po naszych drogach będzie się poruszać już 4,5 mln samochodów napędzanych LPG.

Koszt instalacji

Prędzej czy później montaż instalacji gazowej nam się zwróci, musimy jednak policzyć, kiedy to się stanie, a to zależy od paru zmiennych, m.in. naszej aktywności za kółkiem oraz stopnia zaawansowania silnika. Koszt instalacji waha się od 2000 zł do 3500 zł. Jak obliczyliśmy wcześniej, na dystansie 100 km oszczędzimy 19 zł. Według danych Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS 71 proc. kierowców przejeżdża rocznie więcej niż 20 tys. km. Przy takim przebiegu w kieszeni zostaje 3800 zł. Możemy więc liczyć, że koszt montażu instalacji gazowej zwróci się w niecały rok.

Montaż instalacji gazowej w samochodzie przynosi kierowcom wiele profitów, przede wszystkim to, co najbardziej odczuwamy, czyli oszczędność. Nie można jednak zapominać o korzyści dla środowiska. Pod tym względem zmiana paliwa na LPG stanowi nie tylko inwestycję dla nas, ale również dla naszych dzieci i przyszłych pokoleń.

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą AC S.A. właścicielem marki STAG.

materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje