Reklama

5 ciekawostek o LPG, które wyjaśnią wszystkie twoje wątpliwości

Na temat instalacji LPG krąży obecnie wiele mitów, które niejednego kierowcę potrafią wprowadzić w błąd. Sprawdziliśmy więc, które z obiegowych informacji dotyczących samochodów „na gaz” są prawdziwe, a które z nich nie wytrzymują konfrontacji rzeczywistością.

Czy gaz śmierdzi?

Zanim odpowiemy na to pytanie, wypada na początek omówić naturalne właściwości gazu ziemnego. Bez tego znacznie trudniej będzie nam bowiem zrozumieć, skąd właściwie wziął się mit dotyczący jego nieprzyjemnego zapachu.

Reklama

Gaz ziemny pozostaje w stanie wolnym całkowicie bezbarwny i bezwonny, co - paradoksalnie - niesie duże zagrożenie dla naszego życia i zdrowia. Aby zminimalizować ryzyko zatrucia, gaz ziemny poddaje się więc tzw. procesowi nawaniania przed wprowadzeniem do obrotu. I nie wynika to bynajmniej z osobliwej fanaberii producentów gazu. Takie po prostu są przepisy - i to zarówno krajowe, jak i unijne.

Podsumowując: mimo że sprzedawany na stacjach gaz ziemny z zasady charakteryzuje się specyficznym zapachem, to jego spalanie powinno przebiegać w sposób bezwonny, a on sam nie może być wyczuwalny w pobliżu zasilanego nim samochodu.

Czy gaz niszczy silnik?

Przekonanie, że gaz niszczy silnik, trzeba uznać za kolejny przesąd, który z faktami ma niewiele wspólnego, a z rzeczywistością pozostaje w bardzo luźnym związku. Mit o destrukcyjnym wpływie instalacji LPG na jednostkę napędową wziął się zapewne stąd, że gaz charakteryzuje się innymi właściwościami niż benzyna. Spala się bowiem, przede wszystkim, w wyższej temperaturze, a jego zapłon jest nieco trudniejszy.

Są to jednak sprawy, które projektanci instalacji gazowych brali pod uwagę właściwie od zawsze i z którymi już dawno sobie poradzili. Nowoczesne instalacje gazowe są więc w stanie współpracować nie tylko z silnikami samochodów miejskich i kompaktowych, ale nawet z jednostkami napędowymi montowanymi w autach klasy premium czy w samochodach o nieco bardziej sportowym charakterze (w tym kontekście pozostaje właściwie bez znaczenia, czy mówimy o cztero-, sześcio- czy ośmiocylindrowcach).

To, w jaki sposób instalacja LPG współpracuje z silnikiem (oraz jaki wpływ wywiera na jego żywotność i kulturę pracy), zależy w głównej mierze od jego stanu technicznego oraz od częstotliwości, z jaką poddawany jest okresowym przeglądom i pracom serwisowym. Zaniedbana i niewłaściwie eksploatowana jednostka napędowa będzie przecież niszczała w zastraszającym tempie - i to niezależnie od paliwa, jakim jest zasilana.

Podsumowując: dobrze dobrana i zamontowana instalacja LPG, poddawana regularnym przeglądom i pracom serwisowym, nie ma prawa doprowadzić do nadwerężenia czy uszkodzenia silnika. Zwłaszcza jeśli ten ostatni, podobnie jak napędzany nim samochód, utrzymany jest w odpowiednim stanie technicznym.

Czy gaz zmniejsza osiągi samochodu?

To kolejny mit, który swoje korzenie ma jeszcze w poprzedniej epoce technologicznej. Pierwsze generacje instalacji LPG mogły się bowiem rzeczywiście przyczyniać do odczuwalnego, nawet kilkunastoprocentowego spadku mocy wytwarzanej przez jednostkę napędową. Takie sytuacje nie mają już jednak obecnie miejsca. - Istnieje przekonanie, że montaż instalacji LPG wpływa na zmniejszenie mocy silnika. Fakty zaś mówią jasno: spadek mocy wynosi zaledwie ok. 4 procent. Przeciętny kierowca nie jest tego w stanie odczuć w trakcie jazdy. Żeby tak było, instalację trzeba jednak dobrać do konkretnego modelu silnika. Jej montaż powinien być przeprowadzony w profesjonalnym warsztacie i z wykorzystaniem komponentów najwyższej klasy - wyjaśnia Marcin Dziewiątkowski, specjalista ds. technicznych AC S.A. producenta marki STAG.

Nowoczesne instalacje LPG pozwalają też w wielu przypadkach podnieść ogólną sprawność i wydajność jednostki napędowej. Dobrym tego przykładem może być choćby konfigurowalna sekwencja wtrysku, która przyporządkowuje wtryskiwacze gazowe do benzynowych w taki sposób, aby w niektórych sytuacjach gaz docierał do silnika szybciej niż benzyna (całością procesu zarządzają sterowniki instalacji LPG i zaszyte w nich wyspecjalizowane algorytmy, które w czasie rzeczywistym oceniają, w jakiej kolejności gaz i benzyna powinny być podawane do silnika). 

Podsumowując: nowoczesna instalacja LPG nie powinna wpłynąć na obniżenie osiągów jednostki napędowej, zwłaszcza jeśli została zamontowana zgodnie ze sztuką, w autoryzowanym przez producenta serwisie jak to jest w przypadku marki STAG, i jest do tego na bieżąco serwisowana. Odwrotnie do tego, o czym mówi popularny mit, może się ona nawet przyczynić do podniesienia wydajności silnika. A to wszystko przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości szkodliwych substancji emitowanych przez samochód do środowiska!

Czy autem z instalacją LPG wjedziemy na parking podziemny?

To bodaj najpopularniejszy mit dotyczący aut zasilanych gazem. Nic w tym zresztą dziwnego: właściciele parkingów podziemnych z gorliwością godną lepszej sprawy wieszają bowiem na bramach parkingów podziemnych tablice z zakazem wjazdu dla aut z instalacją LPG. Już nawet pobieżna lektura obowiązujących w Polsce przepisów pozwala jednak sądzić, że nie istnieją w naszym kraju żadne oficjalne regulacje zabraniające kierowcom samochodów "na gaz" korzystania z parkingów podziemnych.

Istnieją za to przepisy, które na właścicielach tych ostatnich wymuszają konieczność instalowania odpowiednich układów wentylacyjnych zdolnych sobie radzić z potencjalnymi wyciekami gazu propan-butan

Skoro właścicielom samochodów z instalacją LPG nikt nie zabrania parkować na położonych pod ziemią miejscach postojowych, to skąd w takim razie wziął się wspomniany mit? Najprawdopodobniej stąd, że gaz ziemny jest po prostu cięższy od powietrza, wobec czego - w przypadku ewentualnego wycieku z nieszczelnej instalacji LPG - nie ulatnia się jak benzyna, lecz gromadzi tuż przy powierzchni ziemi, grożąc (przynajmniej w teorii) zapłonem lub nawet wybuchem.

Do takiej sytuacji, o ile wiadomo, nigdy jeszcze nie doszło. Nowoczesne instalacje LPG przechodzą zresztą szereg wyśrubowanych testów, sprawdzających ich wytrzymałość w prawdziwie ekstremalnych sytuacjach. Produkty marki STAG poddaje się więc np. crash testom. A to wszystko po to, aby ich użytkownik miał stuprocentową pewność, że ma do czynienia ze sprzętem niezawodnym, bezpiecznym i zdolnym przetrwać w prawie każdych warunkach.

Nie oznacza to oczywiście, że wolno nam łamać wewnętrzne regulaminy obowiązujące na terenie prywatnych nieruchomości (bynajmniej do tego nie zachęcamy!). Może być to dla nas jednak wskazówka na wypadek, gdyby parking podziemny nie był odpowiednio oznaczony, a nam brakowałoby pewności, czy na jego terenie możemy pozostawić swój samochód.

Czy auto "na gaz" pali więcej?

W tym akurat wypadku obiegową opinię na temat instalacji LPG przyjdzie nam potwierdzić, bo auta "na gaz" rzeczywiście palą nieco więcej niż benzyniaki. Wynika to z samych właściwości gazu, który jest paliwem odrobinę mniej kalorycznym od benzyny.

Podczas gdy wartość opałowa benzyny 95-oktanowej wynosi ok. 30,60 MJ/dm3, Wartość opałowa propanu-butanu waha się pomiędzy 25 a 26 MJ/dm3 (wskaźnik ten zależy od rodzaju paliwa LPG; gaz zimowy jest wszak mniej kaloryczny od letniego). To zaś w sposób bezpośredni przekłada się na jego większe spalanie. Różnica w kaloryczności benzyny i gazu ziemnego sprawia, że do napędzenia samochodu trzeba ok. 10-15 proc. więcej paliwa LPG.

Jeśli jednak uwzględnić obecną cenę gazu ziemnego, to okaże się, że przy miesięcznych przebiegach sięgających 1000 km koszt zamontowania instalacji LPG zwróci się już w ciągu 1 roku. W dłuższej perspektywie może to owocować jeszcze większymi oszczędnościami, dochodzącymi nawet do 3000 zł rocznie.

Oznacza to w praktyce, że udając się w podróż z Warszawy do Paryża i z powrotem, zapłacimy tylko za przejazd w jedną stronę (uwzględniamy już odrobinę wzmożony apetyt silnika na propan-butan). A to dlatego, że 1 litr gazu ziemnego jest aż o 50 proc. tańszy od 1 litra benzyny.

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą AC S.A. właściciela marki STAG.

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje