Znamy ją od 2000 lat. Teraz zauważyliśmy, że dosłownie niszczy raka

Bylica roczna (Artemisia annua), znana i szanowana w tradycyjnej medycynie chińskiej od ponad 2000 lat, może przynieść rewolucję w leczeniu raka. Naukowcy właśnie odkryli coś niezwykłego!

Wygląda bardzo niepozornie. Leczy malarię, raka i COVID-19 /123RF/PICSEL

Jak podkreślają autorzy nowego badania opublikowanego na łamach Journal of Natural Products, produkty naturalne są nieocenione w badaniach medycznych, ponieważ ok. połowa wszystkich leków na receptę pochodzi właśnie od nich. Zauważają też, że ze względu na złożoność nowotworów, jest mało prawdopodobne, aby udało się opracować uniwersalne leczenie, dlatego też trwające badania nad różnymi substancjami leczniczymi z różnych roślin pozostają bardzo ważne.

Powszechna roślina przyniesie rewolucję medyczną?

Sami skupiają się na bylicy rocznej, od 2000 lat znanej chińskiej medycynie, głównie ze względu na produkcję artemizyny - związku stosowanego w leczeniu malarii. Badania mają na celu zgłębienie bioaktywnych właściwości rośliny, koncentrując się w szczególności na związku znanym jako Arteannuina B i jego potencjalnej skuteczności w leczeniu raka, a także COVID-19. Zdaniem odpowiedzialnego za nie zespołu są pionierskie, bo mają interdyscyplinarny charakter, łączący biochemię, chemię i biologię, co pozwala na szczegółowe zrozumienie związków leczniczych.

Leczy malarię, raka i COVID-19

I wygląda na to, że są na dobrym tropie. Wykorzystując spektroskopię NMR i chromatografię cieczową ze spektrometrią mas, odkryli, że Arteannuina B konsekwentnie wykazywała toksyczne działanie przeciwko komórkom nowotworowym glejaka wielopostaciowego (GBM), szczególnie złośliwej postaci raka mózgu.

Naukowcy uważają, że może ona hamować proteazy cysteinowe, czyli enzymy rozkładające białka, które ulegają nadekspresji w komórkach nowotworowych.

Kontynuując swoje odkrycia, badacze wykazali, że Arteannuina B utrudnia również aktywność głównej proteazy i kaspazy-8 SARS-CoV-2, które są rodzajami proteaz cysteinowych. Tym samym ich praca pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy biochemiczne występujące w związkach leczniczych.

Do tego jest przykładem, jak podejście interdyscyplinarne może uwolnić potencjał związków naturalnych, dając nową nadzieję w walce z chorobami, które w dalszym ciągu wymykają się pełnemu zrozumieniu medycyny.

Aby lek był naprawdę skuteczny, niezbędne jest zrozumienie krajobrazu genetycznego chorób, takich jak rak. Wiedza, które geny ulegają nadekspresji, może pomóc nam ukierunkować i zablokować działanie określonych produktów białkowych, dzięki czemu leczenie będzie skuteczniejsze - podsumowują badacze.