W ludzkich komórkach odnaleziono dziwny wzór matematyczny

Międzynarodowy zespół badawczy dokonał kompleksowej analizy liczby pojedynczych komórek każdego typu w ludzkim ciele. Odkrycie ich zaskoczyło.

Naukowcy dokonali szczegółowych badań ponad 1600 opublikowanych źródeł naukowych dotyczących ludzkich komórek. Okazało się, że przeciętny "referencyjny" mężczyzna w swoim ciele ma łącznie około 36 bilionów komórek, z kolei przeciętna "referencyjna" kobieta posiada ich około 28 bilionów. Natomiast przeciętne "referencyjne" 10-letnie dziecko ma ich około 17 bilionów.

Matematyka ukryta w ludzkim organizmie

Oprócz wspomnianej liczby komórek badania ujawniły coś naprawdę zaskakującego. Jeżeli pogrupuje się komórki w kategorie, których wyznacznikiem jest ich wielkość, to każda kategoria będzie miała mniej więcej taką samą liczbę komórek w stosunku do masy ciała.

Naukowcy w swoim artykule naukowym piszą: "Wzorce te sugerują istnienie kompromisu w całym organizmie między wielkością a liczbą komórek i sugerują istnienie homeostazy wielkości komórek w zależności od ich typu".

Dodają też: "Większość naszych szacunków masy komórek nie jest bezpośrednimi pomiarami masy, ale wywodzi się z mikroskopii lub innych wniosków na temat wymiarów komórek, które następnie są przekształcane na masę w oparciu o określone gęstości dla poszczególnych klas komórek".

Naukowcy sugerują, że nasz organizm samoistnie równoważy liczbę komórek w ciele, aby utrzymać względnie równe kategorie ich wielkości. Jak stwierdza portal Sciencealert: "Biorąc pod uwagę, że względny rozmiar najmniejszych komórek organizmu (takich jak na przykład czerwone krwinki) i największych komórek (takich jak włókna mięśniowe) przypomina porównanie wielkości ryjówki z płetwalem błękitnym, jest to fascynujące odkrycie".

Ponadto specjaliści zauważają, że każde zakłócenie wspomnianej proporcji często może wskazywać na pojawienie się choroby. Dokonane odkrycia w przyszłości mogą posłużyć do wielu różnych badań biologicznych, dlatego też odkrywcy udostępniają wszystkim swoje wyniki badań.

Jak dodają badacze: "Nasze dane służą do ustanowienia holistycznych ram ilościowych dla komórek ludzkiego ciała i podkreślenia wielkoskalowych wzorców w biologii komórki".

Kolejne badania mają skupić się, w jaki dokładnie sposób nasze ciała regulują liczbę komórek i ich rozmiar, tak byśmy byli zdrowi. Specjaliści stwierdzają, że "według naszej wiedzy nie ma powszechnie uznawanego procesu, który wyjaśniałby te wzorce".

Wyniki badań zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie naukowym PNAS.

Dowiedz się więcej na temat: człowiek | ludzkie ciało | Medycyna