ARTX-700 to ultra lekki helikopter sportowy dla każdego. Co potrafi?
Nie wymaga licencji pilota i ma układ fly-by-wire. ARTX-700 to przedstawiciel nowej generacji ultra lekkich helikopterów, które mają być dostępne dla każdego miłośnika lotnictwa o nieco zasobniejszym portfelu.
Ultra lekki helikopter ATRX-700 to efekt współpracy dwóch amerykańskich firm z branży lotniczej, czyli Advanced Tactics i Rotor X. Postanowiły one stworzyć dwumiejscowy helikopter "dla każdego", który będzie wyposażony w układ fly-by-wire, co dla branży ultra lekkich helikopterów oznacza prawdziwą rewolucję.
W Stanach Zjednoczonych od lipca trwa wielkie poruszenie wśród pasjonatów ultra lekkich helikopterów, gdyż szykuje się ważna zmiana w przepisach. Zgodnie z nowym zarządzeniem FAA (agencja rządowa odpowiedzialna za regulację i nadzór nad bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego w USA) każdy, nawet najmniejszy helikopter będzie musiał być wyposażony w układ "fly-by-wire" (FBW).
To zaawansowany system kontroli lotu, w którym mechaniczne połączenia między sterami i powierzchniami sterowymi są zastąpione elektroniką. W tym systemie ruchy pilota na stery są przekazywane jako sygnały elektroniczne do komputerów pokładowych, które następnie interpretują te sygnały i kontrolują lotki, stery kierunku i stery wysokości. Dzięki temu pilotowanie samolotów czy śmigłowców jest łatwiejsze, gdyż pozwala prawie wyeliminować ryzyko przypadkowego błędu pilota.
To właśnie w oczekiwaniu na nowe przepisy powstał model helikoptera ARTX-700.
Zwykłe helikoptery wymagają od pilotów zaświadczenia o dobrym stanie zdrowia, odbycia intensywnego szkolenia zakończonego zdobyciem licencji pilota i dużej liczby godzin spędzonych w powietrzu za sterami takiej maszyny. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, jeśli w USA zdecydujemy się na zakup jednostki ultra lekkiej. Wtedy wystarczy prawo jazdy i prawie symboliczne przeszkolenie, które przeważnie oferują producenci takich helikopterów.