Reklama

Uratowany zza linii wroga

Dokładnie 15 lat temu, 8 czerwca 1995 r., Amerykanie wysłali dziesiątki żołnierzy w 40 samolotach i śmigłowcach, by uratować kpt. Scotta O'Grady'ego. Zestrzelony nad Bośnią pilot F-16 przez sześć dni ukrywał się przed polującymi na niego Serbami. By przeżyć, jadł głównie mrówki i liście...

W piątkowe popołudnie 2 czerwca 1995 r. z pasa startowego bazy lotniczej Aviano w północnych Włoszech poderwały się dwa samoloty F-16C z 555. Eskadry Myśliwców "Triple Nickel" 31. Dywizjonu Myśliwskiego Sił Powietrznych USA. Na rutynowy patrol strefy zakazu lotów nad Bośnią i Hercegowiną lecieli kpt. Robert G. Wright (kod wywoławczy "Basher 51"), który był prowadzącym, oraz skrzydłowy - kpt. Scott O'Grady (kod "Basher 52"). Przed startem, na standardowej odprawie, obu pilotów poinformowano o warunkach pogodowych oraz znanych pozycjach sił zbrojnych Republiki Serbskiej. Wywiad nie wiedział jednak, że poprzedniej nocy Serbowie potajemnie rozlokowali w strefie zakazu lotów zestaw przeciwlotniczy Kub.

Reklama

Serbowie przechytrzyli Jankesów

Po raz pierwszy ostrzeżenie o namierzeniu wiązką radaru z ziemi rozległo się w kokpicie samolotu kpt. Wrighta. Było to o godzinie 14.50, a więc po przeszło 60 minutach lotu myśliwców w strefie. Ostrzeżenie to zignorowano, bowiem namierzanie nie tylko trwało bardzo krótko, ale zostało wykryte wyłącznie przez systemy maszyny kpt. Wrighta. Piloci uznali, że fala radiowa mogła pochodzić chociażby z radaru cywilnego samolotu znajdującego się poza strefą. Domysły pilotów potwierdziła również opinia na temat sygnału uzyskana od AWACS-a, czyli Lotniczego Systemu Ostrzegania i Kontroli.

13 minut później ponownie rozbrzmiał sygnał ostrzegawczy o namierzaniu. Tym razem w samolocie kpt. O'Grady'ego. Także i ten alarm piloci chcieli zignorować, jednak niespełna kilka sekund po pojawieniu się ostrzeżenia, system ostrzegł o wejściu w zasięg pocisku samonaprowadzającego. Choć Scott O'Grady włączył zagłuszarkę i szybko zmienił kurs, to najgorszego nie dało się już uniknąć...

Pierwsza z wystrzelonych z Kuba rakiet eksplodowała między myśliwcami, druga trafiła w kadłub samolotu kpt. Scotta O'Grady'ego. Przepołowiła kadłub, nie uszkadzając jednak kokpitu maszyny. Pilot przeżył eksplozję i zdążył się katapultować. Z powodu gęstych chmur, które wcześniej uniemożliwiły dostrzeżenie rakiet, kpt. Robert G. Wright nie widział, czy jego kolega otworzył spadochron i czy przeżył eksplozję.

Polowanie na natowskie myśliwce

Zestrzelony nad miejscowością Mrkonjić Grad (około 50 km na południowy zachód od Banja Luki) kpt. Scott O'Grady praktycznie nie ucierpiał w wyniku eksplozji. Miał tylko lekko poparzoną szyję. Cały czas zastanawiał się, jak Serbowie za pomocą mocno przestarzałego radzieckiego systemu przeciwlotniczego Kub zdołali zestrzelić nowoczesny myśliwiec.

Wbrew pozorom, dowodzący baterią pułkownik, którego nazwiska do dziś nie znamy, nie miał trudnego zadania. Natowskie patrole w strefie zakazu lotów poruszały się stałymi trasami i statki powietrzne Sojuszu były jedynymi maszynami, które w niej latały.

Co więcej, NATO było zbyt pewne swoje potęgi w powietrzu. Dlatego też zignorowano sygnały ostrzegawcze o namierzaniu. Jak się później okazało, najpierw przez radar szerokopasmowy (samolot kpt. Wrighta), a potem radar zestawu Kub (maszyna kpt. O'Grady'ego). Co więcej, na feralny patrol poleciały tylko dwa F-16, bez wsparcia ze strony tzw. Dzikich Łasic (ang. Wild Weasels), czyli samolotów, których zadaniem jest zwalczanie systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych wroga.

Sześć dni jedzenia liści i mrówek

Tuż po zestrzeleniu amerykańskiego myśliwca serbska telewizja podała, że pilot zginął. Tak też myśleli koledzy i dowódcy Scotta O'Grady'ego. Trzydziestoletni wówczas lotnik świadomie złamał procedurę nakazującą włączyć lokalizator i nawiązać łączność z macierzystymi siłami zaraz po wylądowaniu.

O'Grady obawiał się, że kiedy to zrobi, Serbowie bardzo szybko go znajdą, gdyż wylądował na spadochronie w dolinie, a otaczające ją wzgórza praktycznie uniemożliwiały dotarcie sygnału z małego radia do amerykańskich jednostek. Za to świetnie wskazywały serbskim żołnierzom jego położenie.

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: mrówki | maszyny | radar | sygnał | bazy | marines | śmigłowce | Serbowie | uratowany | F-16 | pilot

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje