Reklama

Polskie drogi w ruinie. Władze udawały, że problemu nie ma

Czasami tylko konie mogły wyciągnąć samochód, który ugrzązł w błocie /domena publiczna

"Poprzez dobre drogi do motoryzacji kraju". Tak brzmiało sztandarowe hasło założonej w 1934 roku w Warszawie Ligi Drogowej. Trudno nie zgodzić się ze sloganem. Szkoda tylko, że nie wprowadzono go w życie.

Władzom odrodzonej Polski nigdy nie udało się rozwiązać problemu tragicznego wręcz stanu sieci drogowej. W budżecie państwa wiecznie brakowało pieniędzy na ten cel. Jak słusznie zauważał autor artykułu zamieszczonego w kwietniowym numerze "Pioniera Komunikacyjnego" z 1939 roku:

Reklama

"Od zarania niepodległości nad budżetem drogowym wiszą stale nożyce oszczędnościowe, które tną w sposób niemiłosierny na korzyść innych wydatków, a ci, którzy je w ruch wprawiają, wyzyskują na uzasadnienie swojej nieopatrznej polityki, wszelkie mało logiczne argumenty, rozumiejąc po swojemu, że z drogami 'jakoś to będzie'".

5 proc. dróg nadających się do jazdy samochodem

A jednak nie było. I doskonale widać to w statystykach. W przededniu II wojny światowej polscy kierowcy mieli teoretycznie do dyspozycji 63 169 kilometrów dróg o nawierzchni utwardzonej. Liczba na papierze całkiem imponująca. A jak było w rzeczywistości?

Faktycznie zaledwie trzy tysiące kilometrów szos było w pełni przystosowanych do ruchu samochodowego. Dawało to zatem niespełna 5 proc. wszystkich utwardzonych dróg w kraju. Tymczasem w Danii było to niemal 100 proc., we Francji 80 proc., a w Niemczech 70 proc..

Nawet w cieszącej się równie krótką co Rzeczpospolita niepodległością Czechosłowacji połowa dróg posiadała nawierzchnię asfaltową lub betonową. Tymczasem nad Wisłą w przytłaczającej większości ulice były wysypane tłuczniem (69 proc.) lub wyłożone tak zwanymi "kocimi łbami" (26 proc.).

Jazda po takich drogach nie należała ani do przyjemnych, ani tym bardziej bezpiecznych dla samochodu. Dlatego w zestawieniach statystycznych nie nazywano ich pełnoprawnymi drogami samochodowymi.

_________________________

Zainteresował cię ten artykuł? Na łamach portalu WielkaHistoria.pl przeczytasz również o tym ile przed wojną trzeba było zapłacić za samochód i ile kosztowało jego utrzymanie.

Wielka Historia

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje