Guma do żucia sprzed 10 000 lat. Ujawnili tajemnicę z epoki kamienia łupanego

Dzięki szczegółowej analizie molekuł zostawionych na pradawnej gumie do żucia badacze są w stanie określić, jaką mieli dietę nasi przodkowie. Okazuje się, że była bogata w ryby, orzechy, czy mięso. Jednakże specjaliści odnaleźli także coś zupełnie niespodziewanego.

Naukowcy z Półwyspu Skandynawskiego dokonali szczegółowej analizy pradawnych gum do żucia, które zostały odnalezione na terenie dzisiejszej Szwecji. Badacze sugerują, że kawałki brzozowej żywicy były żute przez nastolatków prawie 10 000 lat temu

Prehistoryczna guma do żucia ujawnia tajemnice zaginionego świata

W latach 90. XX wieku na obszarze Szwecji odnaleziono trzy kawałki przeżutej brzozowej żywicy (w tym samym miejscu). Jednakże dopiero teraz obiekty te zostały szczegółowo przeanalizowane. W trakcie badań specjaliści porównali sekwencje mikrobiologicznego DNA znajdującego się na żywicy ze współczesnymi i starożytnymi mikrobiomami ludzkiej śliny.

Dzięki tym analizom wykryto wysoki poziom bakterii związanych z zapaleniem przyzębia (choroba dziąseł). Odnotowano także obecność innych bakterii, które są odpowiedzialne za próchnice zębów.

Dodatkowo prehistoryczne gumy do żucia ujawniły jeszcze kilka interesujących faktów. Wyekstrahowane informacje genetyczne wskazały, jakie pokarmy zostały przeżute przez dawnych nastolatków przed wzięciem w usta gumy. Jak już wspomniano, mezolityczni Skandynawowie odznaczali się złym stanem zdrowia jamy ustnej.

Dalej badania wykazały, że w dawnej diecie ludzi znajdowało się dużo orzechów laskowych, jabłek, było także miejsce dla pstrąga potokowego, mięsa jeleni, czy też czaszołek (ślimaki morskie o charakterystycznych czareczkowatych muszlach). Dodatkowo wykryto różne gatunki ptaków, tj. kaczkę krzyżówkę, rudzika europejskiego oraz czernicę (ptak wodny).

Warto zauważyć, że specjaliści wyodrębnili z gumy także DNA lisa rudego, lisa polarnego, a także wilka. Badacze sugerują, że dawni ludzie polowali na te zwierzęta z powodu ich futer, a w pewnym momencie mogli używać swoich zębów do obróbki kości tych zwierząt.

Co zastanawiające i zaskakujące, w prehistorycznej gumie odkryto także ślady trucizny — jemiołę, która była wykorzystywana w medycynie, lub przy produkcji zatrutych grotów strzał.

Jak powiedział profesor Anders Götherström: - Badania przedstawiają migawkę życia małej grupy łowców-zbieraczy na zachodnim wybrzeżu Skandynawii. Wiemy, że ci nastolatkowie jedli jelenie, pstrągi i orzechy laskowe 9700 lat temu na wybrzeżu Skandynawii, a przynajmniej jeden z nich miał poważne problemy z zębami.

Wyniki badań zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie naukowym Scientific Reports.

Dowiedz się więcej na temat: Archeologia | DNA | nauka