Reklama

Bristol Scout. Wnuk odbudował samolot dziadka

David Barnwell w replice samolot Bristol Scout Type-C /East News

Bristol Scout

Bremmer latał podczas wojny na dziesięciu różnych typach samolotów. M.in. Morane Parasol, BE2c, czy Henry Farman F27, ale to Bristol Scout był jego ulubioną maszyną. Samolot został zaprojektowany przez Franka Barnwella i Harry’ego Busteeda w 1913 roku i oblatany w lutym 1914. Pierwsze seryjne maszyny trafiły do 3 i 5 dywizjonu Royal Flying Corps we Francji.

Reklama

Scout był używany jako szybki samolot rozpoznawczy, ale po pewnym czasie, gdy w powietrzu zaczęło pojawiać się więcej maszyn przeciwnika, piloci zaczęli je uzbrajać w karabiny Lewis, tworząc w ten sposób jedne z pierwszych myśliwców. Choć uzbrojenie było montowane w chałupniczy sposób, to czasem udawało się osiągnąć znaczne sukcesy. Lanoe Hawker w lipcu 1915 roku podczas jednego lotu zestrzelił trzy niemieckie maszyny za co otrzymał Victoria Cross.

Bristol Scout był także pierwszym samolotem lądowym, który wystartował z pokładu okrętu. 3 października 1915 roku Flt. Lt. H. F. Towler na samolocie o numerze 1255 wystartował z pokładu tendera wodnosamolotów HMS "Vindex". W kolejnych latach na "Vindexie" na stałe zagościły Scouty, których największym sukcesem było uszkodzenie sterowca Zeppelin L 17 w sierpniu 1916 roku.

Wówczas już Scouty były uważane za przestarzałe i powoli były zastępowane przez inne typy samolotów. Ostatni operacyjny Scout latał do 1926 roku w Australii w bazie Point Cook. Do dziś nie przetrwał żaden oryginalny Scout. Istnieją jedynie repliki z wykorzystaniem oryginalnych części. Najczęściej silników. Jeden z takich oryginalnych silników Le Rhône 9C znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje