Wielki kosmiczny parasol uchroni nas przed promieniowaniem słonecznym

Pewien naukowiec zaniepokojony zmianami klimatycznymi postanowił znaleźć rozwiązanie na pogłębiający się problem. Otóż jego propozycja polega na wielkim kosmicznym parasolu przymocowanym do asteroidy, który będzie stanowił barierę między Ziemią a Słońcem.

Tarcza osłaniająca nas przed Słońcem

Astronom István Szapudi z Instytutu Astronomii Uniwersytetu Hawajskiego chce uchronić ludzkość przed intensywnym promieniowaniem słonecznym poprzez umieszczenie w przestrzeni gigantycznego parasola. Miałby on zostać przymocowany do wybranej asteroidy spełniającej określone wymogi. Artykuł na ten temat został opublikowany w czasopiśmie naukowym PNAS.

Według autora artykułu w przyszłości będzie można opracować i przymocować do asteroidy specjalną tarczę termiczną, co pozwoliłoby złagodzić skutki zmian klimatu. Obliczenia sugerują, że takie rozwiązanie pozwoliłoby na zredukowanie do 1,7 procent promieni słonecznych, co w efekcie przyczyniłoby się do spowolnienia ocieplania się planety.

Od pomysłu do realizacji jeszcze długa droga

Naukowiec porównuje cały mechanizm działania parasola do kitesurfingu. Jedyną różnicę stanowi to, że siłą napędową nie byłby wiatr, lecz promieniowanie słoneczne, które uderzając w tarczę, przenosiłoby wystarczającą ilość energii, by poruszyć parasol.

Jednak, mimo że pomysł wydaje się całkiem przyjemny i na pewno trafia do naszej wyobraźni, to realizacja projektu na ten moment nie jest jeszcze możliwa. Problem stanowią tutaj gabaryty takiej osłony. Na ten moment ludzkość nie dysponuje na tyle potężnymi rakietami, aby być w stanie tak ogromny obiekt wynieść na orbitę. Jednak, jeżeli w nadchodzących dziesięcioleciach uda nam się zbudować wystarczająco silną rakietę, kto wie, może teoria stanie się realistycznym rozwiązaniem na zmiany klimatu.

Artykuł stanowi wstęp do projektowania rozwiązania przyszłości w odpowiedzi na ocieplający się klimat. Dalsze badania i projekty pozwolą rozwinąć teorię i przybliżyć ją do realizacji. Szapudi chce podjąć współpracę ze specjalistami od asteroid w celu wyłonienia odpowiedniego kandydata do zakotwiczenia parasola.

Musiałaby być podatna na manipulacje z Ziemi, by można było nią poruszać i ustawiać parasol pod odpowiednim kątem, by jak najskuteczniej blokować promieniowanie słoneczne. Kolejnym krokiem będzie stworzenie symulacji oraz prowadzenie badań dotyczących możliwych ścieżek produkcji i montażu parasola.