Systemy bezpieczeństwa w samochodach Volvo

Bezpieczeństwo jest wpisane w DNA szwedzkiej marki. Od dziesięcioleci Volvo wyznacza światowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa biernego i czynnego aut, jednocześnie warto pamiętać, że rozwiązania opracowane przez inżynierów Volvo nie były źródłem zysku, wiele z nich szybko stało się dobrem wspólnym. Doskonałym przykładem są trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, którym to rozwiązaniem Volvo podzieliło się z innymi nieodpłatnie. Dziś wiemy, że pasy uratowały miliony istnień. Nowoczesne technologie tylko zwiększyły potencjał doskonalenia samochodów w kwestii ich bezpieczeństwa. To doskonała okazja by przyjrzeć się, jak funkcjonują obecnie systemy bezpieczeństwa w samochodach Volvo i jakich rozwiązań możemy spodziewać się w autach tej marki w najbliższej przyszłości.

Systemy bezpieczeństwa w samochodzie

Warto już na wstępie podkreślić, że Volvo podchodzi do kwestii bezpieczeństwa swoich pojazdów w pełni kompleksowo. Każde rozwiązanie podnoszące poziom ochrony pasażerów i kierowcy jest ściśle powiązane z innymi. Dlatego, choć skupiamy się tutaj na poszczególnych rozwiązaniach zawsze należy pamiętać, że wszystkie one funkcjonują jako całość, tworząc maksymalnie bezpieczne środowisko podróży w autach Volvo. Istotne jest też to, że opisywane rozwiązania są obecne w każdym nowym modelu samochodu szwedzkiej marki, bez względu na typ, napęd, czy poziom wyposażenia. To doskonale pokazuje, że Volvo od lat poważnie podchodzi o realizacji szczytnej misji: "by w nowym Volvo nikt nie zginął i nikt nie odniósł poważnych obrażeń w wypadku drogowym".

Systemy wspomagania kierowcy mają znaczenie

Cyfrowa asysta kierowcy to dość medialny temat, a od niedawna również bardzo istotny składnik systemu bezpieczeństwa nowoczesnych aut. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że od kilku lat ceniona niezależna organizacja Euro NCAP testująca różne auta i przyznająca im oceny w zakresie bezpieczeństwa, zwraca uwagę na obecność systemów asystujących na pokładzie współczesnego samochodu. Auto ich pozbawione, choćby było najdoskonalsze pod względem systemów biernej ochrony pasażerów, czy energochłonności konstrukcji nie jest w stanie uzyskać maksymalnej, pięciogwiazdkowej oceny w testach Euro NCAP. Przy okazji: wszystkie modele marki Volvo testowane przez Euro NCAP od 2003 roku uzyskały najwyższą możliwy wynik testów bezpieczeństwa: 5 gwiazdek.

Asysta kierowcy Volvo

Każde nowe auto szwedzkiej marki Volvo korzysta z opracowanej przez tego producenta uniwersalnej koncepcji bezpieczeństwa znanej pod nazwą Intellisafe. Już podczas pierwszego uruchamiania jakiegokolwiek nowego modelu kierowca na wirtualnych tablicach przed oczami może obserwować trwający kilka sekund wstępny test funkcjonalności wszystkich systemów wchodzących w skład Intellisafe. Poniżej zwracamy uwagę na szczególnie warte znajomości, w kontekście bezpieczeństwa podróży, systemy asystujące obecne na pokładach samochodów Volvo.

Układ zapobiegania kolizjom

W rzeczywistości mamy tu do czynienia z kilkoma powiązanymi rozwiązaniami. Jednym z nich jest system unikania kolizji z innymi pojazdami, pieszymi i rowerzystami, działający zarówno w dzień, jak i w nocy. Działanie tego systemu polega na generowaniu ostrzeżeń w sytuacjach potencjalnego zagrożenia, a w razie braku reakcji kierowcy następuje automatyczne uruchomienie systemu awaryjnego hamowania. Częścią układu zapobiegania kolizjom jest również system utrzymania pasa ruchu. Zapobiega on przypadkowej zmianie pasa na trasach szybkiego ruchu i autostradach (system działa powyżej 65 km/h) i jednocześnie uczy kierowców pożądanych zachowań - chcąc zmienić pas, zawsze włączamy kierunkowskaz. Podobnie funkcjonuje również układ run-off road mitigation, który chroni przed przypadkowym zjechaniem z drogi. W razie gdy auto zacznie opuszczać drogę (np. najeżdżając na linię pobocza), system aktywnie skoryguje tor jazdy i skieruje pojazd z powrotem na drogę. Kolejnym elementem jest funkcja BLIS (Blind Spot Information), której zadaniem jest informowanie kierowcy o pojazdach znajdujących się w martwych strefach obserwacji.

Ponadto w samochodach Volvo wyposażonych w wyświetlacz head-up display (projekcyjny ekran rzucający obraz na przednią szybę przed kierowcą - nie dotyczy Volvo XC40), przed ewentualną kolizją chroni jeszcze funkcja ostrzegania o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu. Bardzo przydatne rozwiązanie, bo niezachowanie właściwej odległości pomiędzy pojazdami to jeden z częstych grzechów popełnianych przez kierowców na trasach szybkiego ruchu.

Stabilna, bezpieczna jazda z Volvo

Wszystkie nowe modele Volvo wyposażone są także w elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESC - Electronic Stability Control). Rozwiązanie to realizuje następujące funkcje w celu utrzymania stabilnego toru jazdy: aktywnie steruje rozdziałem momentu obrotowego na poszczególne koła współpracując z systemem napędowym i hamulcowym, monitoruje za pośrednictwem odpowiedniego układu przyczepność kół i trakcję, reguluje moc silnika w celu utrzymania auta na torze jazdy oraz stabilizuje tor jazdy podczas holowania przyczepy.

Bezpieczeństwo w chmurze

Volvo, jako jedna z nielicznych firm w branży motoryzacyjnej dysponuje już również szczególnie imponującym technicznie rozwiązaniem, jakim jest system łączący funkcje bezpieczeństwa w coś w rodzaju kolektywnego systemu informacji przechowywanego w chmurze. Każde z nowych aut Volvo jest samochodem stale połączonym z siecią, a opisywane rozwiązanie wykorzystuje zarówno ten fakt, jak i bogatą sensorykę (wiele kamer, czujników i pomiary telemetrii przez sterowniki auta) współczesnych aut Volvo. W efekcie kierowca, na podstawie udostępnianych w czasie rzeczywistym danych przez sieć aut Volvo, może otrzymać na wyświetlaczu powiadomienie pomagające przygotować się do nietypowej sytuacji na drodze (np. śliska nawierzchnia za 2 kilometry). Skąd komputer pokładowy wie, co się wydarzy za 2 kilometry? Właśnie dzięki kolektywnej informacji sieci Volvo w chmurze. System zbiera dane od wszystkich aut Volvo znajdujących się na naszej, ustawionej w systemie nawigacyjnym auta trasie. W efekcie jeżeli inny kierowca Volvo trafi na śliski fragment drogi, inne auta, których trasy nawigacyjne przebiegają tą samą drogą, otrzymają stosowną informację. Volvo dąży do tego, by takie kompleksowe systemy dystrybucji informacji bezpieczeństwa w ruchu drogowym stały się standardem w całej motoryzacji.

Systemy bezpieczeństwa to nie tylko asysta

Warto pamiętać o tym, że we współczesnych samochodach systemy bezpieczeństwa to nie tylko cyfrowa asysta kierowcy. Bezpieczeństwo wynika również z działania takich elementów jak fotele, konstrukcja nadwozia, poduszki powietrzne itp. Spójrzmy na fotele w nowych modelach Volvo, są komfortowe, ale też bardzo bezpieczne. Charakterystyczny, wygięty zagłówek to nie kaprys projektanta lecz kształt opracowany na bazie wieloletnich badań - w połączeniu z systemem ochrony przed urazami odgięciowymi kręgosłupa zwiększa szanse na wyjście z kolizji bez poważnych obrażeń. Inny przykład to poduszki powietrzne. Te są w autach Volvo poduszki powietrzne są obecne od bardzo dawna, ale mimo to rozwiązanie to podlega systematycznym ulepszeniom. Mało kto pamięta, że to właśnie Volvo było pierwszą na świecie marką, która wprowadziła do swoich aut (konkretnie do modelu Volvo 850 w roku 1995) poduszki boczne i poduszki chroniące tułowie.

Dziś technologia poduszek powietrznych bardzo zmieniła się od czasu jej wprowadzenia. Dziś poduszki nie tylko pełniej chronią kierowcę i pasażerów w razie kolizji, ale także ich konstrukcja uwzględnia to, że jesteśmy różni, że dzieci są mniejsze, a anatomia kobiety i mężczyzny jest odmienna. To właśnie Volvo jako pierwsza firma motoryzacyjna świata wprowadziło w swoich wewnętrznych testach zderzeniowych manekiny kobiet, kobiet w ciąży czy dzieci. Chodzi o to, by bezpieczny był absolutnie każdy pasażer, bez względu na budowę ciała, płeć, czy wiek. W samochodzie Volvo ma nikt nie zginąć. Każdy krok na drodze do realizacji tej misji jest godzien pochwały. Przeczytaj więcej na temat systemów bezpieczeństwa w Volvo.

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje