Reklama

Woda - jak wybrać najlepszą?

Do tego, jak istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu odgrywa woda, nie trzeba nikogo przekonywać. Na szczęście w Polsce jej spożycie stale rośnie i to często na rzecz niezdrowych, wysokokalorycznych gazowanych napojów. Pojawia się jednak pytanie, jaką wodę wybrać dla siebie?

Odpowiedź na nie może być trudna nie tylko z powodu ogromnego wyboru, ale również z powodu niedawnej afery, z której wynikało, że woda z kranu jest zdrowsza niż ta butelkowana. Przyjrzyjmy się bliżej wodzie.

Reklama

Mineralna, źródlana, stołowa - to podstawowa klasyfikacja wód dostępnych na polskim rynku. Naturalne wody mineralne pochodzą z dobrze izolowanych zasobów podziemnych, co zapewnia ich czystość. Mogą być spożywane bez dodatkowego oczyszczania czy chlorowania. Wody te mogą zawierać wiele składników mineralnych, takich jak wapń, magnez, jod, sód czy fluorki, i przeznaczone są do bezpośredniego spożycia, najlepiej tuż po otwarciu. Z uwagi na to mają duże wpływ na nasz organizm.

Stosowane prawidłowo, zgodnie z zaleceniami producenta, dobrze uzupełniają straty pierwiastków. Należy jednak pamiętać, że nie powinno się ich spożywać bez ograniczeń, właśnie z uwagi na wysoki stopień mineralizacji.

Wody źródlane również pochodzą z zasobów podziemnych, jednak ich mineralizacja jest niska, co oznacza, że nie dostarczają dużej ilości składników mineralnych i można je spożywać bez ograniczeń. Nie ma również przeciwwskazań, by przygotowywać z nich napoje czy dodawać du zup lub innych potraw.

Woda stołowa jest produktem, który powstaje przez zmieszanie w odpowiednich proporcjach wody nisko zmineralizowanej z wodą wysoko zmineralizowaną (lub przez dodanie do wody nisko zmineralizwanej minerałów w postaci soli), w celu uzyskania określonego składu. W zależności od ostatecznego składu wody te dedykowane są określonej grupie ludzi, np. sportowcom lub kobietom w ciąży.

Woda wodociągowa nie pochodzi zwykle ze źródeł podziemnych. Jest wstępnie pozbawiana szkodliwych substancji w procesie oczyszczania fizycznego i chemicznego. Jednak w trakcie transportu do gospodarstw może ulec zanieczyszczeniu, np. przez zły stan rur wodociągowych. Z tego powodu nie należy bezpośrednio jej spożywać, bez wcześniejszego przegotowania.

Którą więc wodę wybrać? Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Do codziennego użytku (w tym przygotowywania potraw) w dużych ilościach sprawadzi się woda źródlana. Jeśli zależy nam na dostarczeniu określonych minerałów, warto sięgać po odpowiednie wody mineralne.

Dodatki w wodzie

Producenci coraz częściej wzbogacają wodę o cenne składniki. Szczególnie minerały. Na rynku są już dostępne wody z aquaminem, czyli naturalnym kompleksem minerałów pochodzących z alg morskich. Tego rodzaju produkty mają dużą przewagę nad tradycyjnymi solami minerałów, ponieważ ich biodostępność, czyli przyswajalność, jest dużo większa.

Okazuje się, że taka woda może w wygodny sposób pomóc w dbaniu o zdrowie kształtowaniu sylwetki. Nie zawiera dodatkowych kalorii, a przy okazji np. biodostępny wapń w niej zawarty przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, wzmacnia kości i usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego.

Taka woda może być znakomitym, naturalnym substytutem tradycyjnych preparatów witaminowo-mineralnych. Warto pamiętać, że zwykle jest gazowana, co dodatkowo zwiększa biodostępność pierwiastków.

Gazowana czy niegazowana?

Tu pojawia się pytanie, czy woda niegazowana jest jedynym trafnym wyborem? Okazuje się, że - wbrew powszechnie panującej opinii - nie. Jeśli nie masz problemów gastrycznych, przewlekłej choroby obturacyjnej płuc czy dużego nadciśnienia, z powodzeniem możesz sięgać po wodę gazowaną. Sprawdzi się ona szczególnie u osób na diecie odchudzającej, ponieważ CO2 w niej zawarte powoduje rozszerzenie ścian żołądka, co w efekcie hamuje głód.

Wypicie szklanki wody gazowanej przed posiłkiem również zmniejsza apetyt i sprawia, że zjadamy mniej. Woda nasycona CO2 sprawdzi się również po intensywnym wysiłku, ponieważ szybciej nawadnia. W praktyce o tym, czy wybieramy gazowaną czy bez gazu, powinny zdecydować nasze gusta.

Jacek Bilczyński Fit&Lifestyle Coach

Dołącz do Jacka na portalu Facebook

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje