Reklama

Tyjemy na potęgę

Jeżeli Polacy nie zaczną dbać o swoją dietę i aktywność fizyczną, w ciągu dekady mogą dogonić pod względem otyłości Amerykanów czy Brytyjczyków. W ciągu ostatnich 30 lat otyłość wśród polskiej młodzieży wzrosła dziesięciokrotnie - alarmują dietetycy.

Według przewidywań Unii Europejskiej otyłości może odbić się na rozwoju cywilizacyjnym Europy. W Wielkiej Brytanii oceniono, że jeżeli otyłość będzie narastała w takim tempie jak teraz, za 10-15 lat 60 proc. społeczeństwa będzie otyła, a oczekiwana długość życia za 30 lat skróci się o około pięć lat - powiedział dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie prof. Mirosław Jarosz.

Ćwicz codziennie!

Reklama

Zaznaczył, że choć Polacy są obecnie narodem o średnim współczynniku zachorowalności na otyłość (60 proc. z nich ma nadwagę lub otyłość), to dynamika wzrostu tego wskaźnika jest bardzo duża. W USA w ciągu ostatnich 30 lat otyłość wśród młodzieży wzrosła trzykrotnie, w Polsce w tym samym czasie - dziesięciokrotnie - powiedział.

Polacy powinni zadbać o swoją dietę, ale też o aktywność fizyczną. Sama dieta wiele nie pomoże. Nie możemy jednego dnia pójść na siłownię, a potem przez miesiąc nie robić nic. Zamiast tego lepiej wchodzić na trzecie piętro, ale powinniśmy to robić codziennie - mówią eksperci.

Uważaj na tłuszcz

Jak mówią, jeść można wszystko, ale w odpowiedniej ilości i odpowiednio przygotowane. Przede wszystkim trzeba uważać na tłuszcz, bez względu na to, czy jest on pochodzenia roślinnego czy zwierzęcego - jest tak samo kaloryczny.

Jeśli będziemy zalewać warzywa dużą ilością oleju, będą one bardzo kaloryczne. Musimy starać się jeść produkty stosunkowo chude i mało słodkie, choć to nie oznacza, że od czasu do czasu nie możemy pozwolić sobie na coś słodszego i tłustszego.

Tylko chude

Od wielu lat za najlepszy sposób odżywiania dietetycy uważają dietę śródziemnomorską. Aleksandra Cichocka zwróciła uwagę, że naszą dietę możemy do niej upodobnić, komponując posiłki z polskich produktów. Powinniśmy jeść pełnoziarniste produkty zbożowe, dużo i różnorodnych warzyw, dużo ryb, zwłaszcza tłustych ryb morskich, które zawierają kwasy Omega 3.

Możemy spożywać dużo ziół, przypraw ziołowych, dużo surówek doprawianych octem winnym i sokiem z cytryny. Produkty mleczne powinniśmy wybierać tylko chude, a mięso jeść z umiarem. Unikać powinniśmy natomiast słodyczy.

INTERIA/RMF

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: tłuszcz | otyłość | tycie | nadwaga

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje