Starochiński lek może pomóc opóźnić starzenie

Oszukując komórki, znany od tysiącleci, chiński lek działa na procesy związane z chorobami autoimmunologicznymi, a nawet może opóźniać proces starzenia - informuje "Nature Chemical Biology".

Dichroa febrifuga to rosnący w Tybecie i Nepalu, spokrewniony z hortensjami, wiecznie zielony krzew o niebieskich kwiatach i metalicznie niebieskich owocach, dorastający do 2 metrów wysokości. Chińczycy nazywają go Chang Shan i zaliczają do 50 najważniejszych roślin leczniczych.

Właściwości przeciwmalaryczne

Już od 2000 lat z korzenia tej rośliny wytwarzano lek przeciwgorączkowy (stąd łacińska nazwa "febrifuga", która oznacza "uciekającą gorączkę"). Korzenie mają też właściwości przeciwmalaryczne.

Tracy Keller i jej koledzy z Harvard School of Dental Medicine w Bostonie (USA) odkryli, że halofuginon - pochodna aktywnego składnika korzeni - blokuje reakcje, które powodują choroby autoimmunologiczne.

Gdy komórkom brakuje aminokwasów, przestają wytwarzać białka, jeśli nie są niezbędne dla życia. Jak odkryli naukowcy z Bostonu, halofuginon potrafi imitować niedobór aminokwasów, blokując enzym odpowiedzialny za dostarczanie jednego z nich - proliny. Wyzwala to chemiczną kaskadę odpowiadającą za niedobór aminokwasu, zwaną AAR.

Brak chorób - dłuższe życie

Pod wpływem AAR zarodźce malarii przestają rosnąć, hamowane jest wytwarzanie białek powodujących procesy zapalne, przestają powstawać specyficzne białe krwinki - limfocyty Th17, związane na przykład z zapaleniami jelit czy stwardnieniem rozsianym. Jednocześnie nie są tłumione normalne reakcje immunologiczne.

Halofuginon może zatem okazać się skutecznym lekiem przeciwko chorobom autoimmunologicznym, ale także naśladować niedobór substancji odżywczych związany z głodem.

A jak wykazały badania, zwierzęta dostające zaledwie wystarczające porcje pożywienia, żyją dłużej. W dużej mierze dlatego, że unikają chorób związanych z procesem zapalnym. Zdaniem Keller oznacza to, że halofuginon może działać także jako środek opóźniający starzenie.

PAP - Nauka w Polsce