Reklama

Spuścić trochę pary z kotła

Co trzeci dorosły Polak ma za wysokie ciśnienie krwi. To już jest zła wiadomość. Jeszcze gorsza jest ta, że co trzeci z tej grupy nie zdaje sobie z tego sprawy. A ty? Jakie masz ciśnienie?

Nadciśnienie? To mnie nie dotyczy, to mają starsi ludzie - tak myśli wielu młodych facetów. Niestety, nadciśnienie może dotknąć nawet nastolatków. W grupie mężczyzn poniżej 40. roku życia już co dziesiąty ma za wysokie ciśnienie. Później odsetek ten stale się zwiększa. Wprawdzie lekarz pierwszego kontaktu może łatwo wykryć nadciśnienie, ale ponieważ rzadko chodzimy do lekarza, często dowiadujemy się o problemie, gdy jest już za późno. Kłopot w tym, że człowiek z nadciśnieniem nie czuje się źle, więc nie wie, że coś mu dolega i że wprowadzenie kilku prostych zmian w stylu życia, może ustabilizować ciśnienie na właściwym poziomie. Ale jeśli zaniedbasz sprawę, w najlepszym razie czekają cię długie lata zażywania leków.

Reklama

Co więc robić? Holenderscy kardiolodzy z Uniwersytetu Wageningen przeanalizowali prace dotyczące nadciśnienia i określili dziewięć zasad, których stosowanie obniża ryzyko nadciśnienia o 78 proc. Zobacz, jak można spuścić trochę pary z kotła.

1. Mniej nerwów

Stres podnosi ciśnienie natychmiast. Widać to nawet podczas pomiaru. Tzw. efekt białego fartucha sprawia, że ciśnienie skurczowe podczas badania ciśnienia w gabinecie lekarskim jest aż o 20 mm Hg wyższe niż wtedy, gdy pacjent mierzy je w domu. Długotrwały stres zwiększa również ryzyko trwałego nadciśnienia. Żeby je zredukować, uzupełniaj magnez. Magnez hamuje powstawanie skrzepów i rozszerza tętnice.

Ciśnienie w dół

Belgijscy uczeni wyliczyli, że codzienna dawka 300 mg magnezu przez pół roku obniżyła ciśnienie rozkurczowe o 3 punkty. Tyle magnezu zapewnia np. 75 g szpinaku i 25 g migdałów. "Stres uszczupla zapasy magnezu, jeśli więc intensywnie pracujesz, zwiększ dawkę do 400 mg dziennie" - radzi dr Ferro.

2. Trzymaj wagę

W przeciwieństwie do zgubienia bagażu na Okęciu utrata kilku kilogramów masy ciała obniża ciśnienie krwi. "Otyli dorośli mają więcej tłuszczu we krwi i mniej dobrego cholesterolu. Ponadto większe ciało wymaga więcej krwi do rozprowadzenia tlenu i substancji pokarmowych, co zwiększa ciśnienie w tętnicach" - wyjaśnia doktor Albert Ferro, kardiolog z King's College w Londynie. Co więcej, komórki tłuszczowe wytwarzają związki chemiczne, które osłabiają naczynia krwionośne.

Ciśnienie w dół

Zacznij ćwiczyć i jeść brokuły. Epidemiolodzy z Imperial College zaobserwowali, że jedna porcja tego warzywa cztery razy w tygodniu obniża ciśnienie o 8 punktów w ciągu dwóch miesięcy. "Brokuły są bardzo bogate w kwas glutaminowy, który obniża ciśnienie między innymi dzięki temu, że zwiększa elastyczność ścian tętnic".

3. Alkohol na miarę

Dobra wiadomość: badacze z Harvardu uważają, że mężczyźni z wysokim ciśnieniem, którzy wypijają dwa drinki dziennie, są o 30 proc. mniej narażeni na atak serca niż abstynenci. Zła wiadomość: "Więcej niż dwa drinki dziennie i wszystkie korzyści przepadają" - ostrzega dr Ferro. Osiem drinków w czasie jednego posiedzenia tygodniowo może podnieść ciśnienie krwi o 20 proc. w dwa miesiące.

Ciśnienie w dół

Sok pomidorowy zawiera duże ilości likopenu i niacyny, substancji rozluźniających tętnice i dlatego jest wykorzystywany do produkcji leków obniżających ciśnienie. Wg "Heart Journal", codzienne picie 100 ml soku pomidorowego przez osiem tygodni obniża ciśnienie rozkurczowe o 4 punkty.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje