Prostata na lata

Rak prostaty jest drugim co do częstości występowania nowotworem złośliwym, na który zapadają mężczyźni. Według najnowszych danych zachorowania na raka stercza stanowią 12,5% wszystkich zachorowań wśród mężczyzn.

Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, że w 2008r. na 100 000 mieszkańców Polski u 850 występował nowotwór, natomiast tylko u 350 był on zdiagnozowany! To dowodzi, że w Polsce nadal znaczna część osób z rozpoznaniem choroby nowotworowej umiera zbyt wcześnie z powodu późnej diagnozy i utrudnień w dostępie do nowoczesnych metod leczenia.

- Cenna jest każda sekunda życia. Dlatego nie wolno zwlekać z podjęciem odpowiedniego leczenia natychmiast po rozpoznaniu, choć warto rozumieć jakie korzyści i zagrożenia niesie za sobą terapia przed która stoimy. Inna kwestią jest fakt, że na szczęście choroba nowotworowa, choć nie zawsze uleczalna, staje się często chorobą przewlekłą i wtedy niezwykle ważne jest jak wyglądają dni, tygodnie, miesiące czy lata pacjenta onkologicznego - mówi prof. Wojciech Pypno - Wojewódzki Konsultant ds. Urologii.

Reklama

Rak to nie wyrok

Rak prostaty jest drugim co do częstości występowania nowotworem złośliwym, na który zapadają mężczyźni. Według najnowszych danych zachorowania na raka stercza stanowią 12,5% wszystkich zachorowań wśród mężczyzn. Wyleczalność chorób nowotworowych wzrasta systematycznie, ale w największym stopniu nadal zależy od momentu, w jakim choroba zostanie zdiagnozowana.

Zainaugurowana 16 czerwca 2011 roku kampania "Prostata na lata" powstała z inicjatywy Fundacji "Wygrajmy Zdrowie" im. prof. Grzegorza Madeja. Program został objęty patronatem merytorycznym towarzystw naukowych, działających w polskiej onkologii - Polskiego Towarzystwa Onkologii Klinicznej, Polskiej Unii Onkologii oraz Polskiego Towarzystwa Urologicznego.

- W naszej kampanii najważniejsze, aby jak najwcześniej dotrzeć do mężczyzn z przekazem, że rak prostaty stanowi realne zagrożenie dla zdrowia i życia, ale można się go ustrzec! - mówi Szymon Chrostowski, Prezes Fundacji.

Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat raka gruczołu krokowego, przełamanie wstydu i tabu, związanego z chorobami gruczołu krokowego oraz wsparcie pacjentów onkologicznych w ich walce z chorobą. Brak dostatecznej wiedzy na temat choroby oraz możliwości jej leczenia, a także skrępowanie spowodowane wizytą u lekarza urologa, to główne przyczyny tak dużej zachorowalności na nowotwór prostaty w Polsce.

Nie bać się diagnozy

W odpowiedzi na potrzeby pacjentów z rakiem prostaty, w ramach kampanii "Prostata na lata", powstał szereg materiałów edukacyjnych, m.in: kompleksowy poradnik dla pacjentów, który będzie dystrybuowany do placówek medycznych na terenie całej Polski, ulotka edukacyjna na temat choroby oraz strona www.prostatanalata.pl, na której pacjenci i ich rodziny znajdą wyczerpujące informacje na temat choroby, sposobów jej leczenia oraz porady z zakresu psychoonkologii.

- Nie możemy dopuścić do tego, aby choroba rozwinęła się w nas. Najważniejsze jest to, aby nie bać się rozmawiać o nowotworze ze swoimi najbliższymi. Trzeba przezwyciężyć wstyd, aby rak prostaty przestał być w końcu tematem tabu - apeluje Szymon Chrostowski, który sam był pacjentem onkologicznym.

Integralnym elementem kampanii będzie również zbieranie podpisów pod nową inicjatywą, dotyczącą ustanowienia w Dniu Ojca, 23 czerwca, Ogólnopolskiego Dnia Świadomości Raka Prostaty.

- Nie bez przyczyny chcemy, aby ten dzień przypadał właśnie w Dniu Ojca. Pragniemy przełamać wreszcie temat tabu i skończyć ze wstydem, jaki wiąże się z rakiem prostaty, tak jak wiele lat temu zrobiły to Amazonki z rakiem piersi. W tej kampanii nie ma miejsca na wstyd, jest miejsce tylko na odwagę. Pragniemy zaangażować młodzież do wspierania swoich Rodziców w zachowaniach prozdrowotnych oraz w świadomych decyzjach o poddaniu się badaniom nakierowanym na wczesne wykrywanie nowotworów. Marzymy o tym, by nauczyć się rozmawiać otwarcie o chorobach, a zwłaszcza o tym jak ich unikać. Chcemy lansować modę na nowoczesnego Ojca, który dba o zdrowie swoje i całej rodziny - mówi Szymon Chrostowski.

Dzień Ojca dniem raka prostaty

Związanie tematu raka prostaty z Dniem Ojca ma uświadomić ludziom, jak ważną rolę w rodzinie pełni mężczyzna - jako ojciec rodziny, opiekun, wychowawca i nauczyciel. Jest to również wielka odpowiedzialność za siebie i bliskich, która powinna przejawiać się także w trosce o swoje zdrowie.

Ważnym elementem kampanii będą spotkania edukacyjne w samorządach lokalnych na terenie całego kraju.

Mają one za zadanie popularyzowanie wiedzy na temat nowotworu prostaty zarówno wśród mieszkańców, jak i przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, którzy mogą następnie wykorzystać tę wiedzę na rzecz lokalnych społeczności. Uczestnicy spotkań otrzymają pakiety materiałów edukacyjnych, poznają podstawowe zasady z zakresu profilaktyki, a także dowiedzą się jak wygląda leczenie oraz wsparcie psychologiczne pacjentów. Spotkania w regionach planowane są m.in. w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Lublinie oraz Krakowie.

Partnerem organizowanej przez Fundację "Wygrajmy Zdrowie" kampanii "Prostata na lata" jest firma Sanofi.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: raki | rak prostaty | prostata | nowotór | choroby | badania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama