Reklama

Potrzebujesz paliwa wysokiej klasy

9:30-10:00 - OWOCOWA POBUDKA - po 2-3 godzinach śniadanie jest już strawione i możesz zacząć marzyć, aby blat twego biurka stał się wygodną poduszką. Jeśli masz ochotę coś przekąsić, zjedz jabłko lub banana. Te owoce dostarczą ci naturalnego cukru, który zostanie przekształcony szybko w glukozę, bez efektów ubocznych, jakich możesz się spodziewać po słodyczach. Banan zawiera także tryptofan, który jest prekursorem serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Ewentualnie zrób sobie kawę z dużą ilością mleka - taki napój doda ci energii i rozjaśni myśli.

Reklama

12:00 - RYBKA ZAMIAST SPAGHETTI - nie zamawiaj jedzenia z firm cateringowych. Unikaj makaronów i ziemniaków - zachęcają one mózg do wydzielania wywołującej senność serotoniny, więc po południu będziesz ospały jak miś koala. Zamiast tego zrób sobie coś z łososiem albo tuńczykiem - kwasy omega-3 i selen, w które bogate są te ryby, poprawią twoją koncentrację. Zamiast ryb może być grillowany kurczak. Dostarczy ci on zapas aminokwasów, które również mogą być zamienione na energię. Jeśli jesz trzy posiłki dziennie, drugie śniadanie nie powinno mieć więcej niż 700-1000 kcal.

13:00 - OKNO SZEROKO OTWARTE - bez względu na to, jak komfortowe warunki masz w swoim miejscu pracy (ekspres do kawy w zasięgu ręki i widok na sekretarkę, która lubi bluzki z dużym dekoltem), jeśli to możliwe - wyjdź z biura na przerwę. Podczas badań nad tzw. syndromem chorego budynku ustalono - 57 proc. przebadanych pracowników stwierdziło, że przebywanie w biurze sprawia, iż zapadają w coś na kształt letargu. Inny sposób, aby

zamknięcie w czterech ścianach nie sprawiło, że powieki zaczną ci niemiłosiernie ciążyć to otwarcie szeroko okna. Zwłaszcza zimą, gdy centralne ogrzewanie wysusza bardzo powietrze, co osłabia twoje zdolności umysłowe. Nie pozwól, aby temperatura w pomieszczeniu znacznie przekroczyła albo była wyraźnie niższa niż 19-20 st. C..

14:00 - SPACERKIEM PO KORYTARZU - wstań z krzesła, jeśli cały dzień w pracy spędzasz na siedząco, i zrób sobie krótki spacer, aby rozprostować kości. Jeśli pracujesz przed komputerem, co 20 minut oderwij wzrok od ekranu i zaaplikuj oczom małą gimnastykę, patrząc na zmianę na przedmioty położone blisko i daleko od Ciebie.

16:00 - DRZEMKA W FIRMIE? JASNE! - czasem musisz posłuchać tego, co twoje ciało chce ci zakomunikować. I podporządkować się jego rozkazom, nawet jeśli nie bardzo podoba się to twemu szefowi. Przyzwoita popołudniowa drzemka może być równie zbawienna dla mózgu jak całonocny sen, jeśli dopada cię znużenie - twierdzą naukowcy z Harvard University. Aby się zdrzemnąć: znajdź chłodne, ciemne miejsce z włączonym wentylatorem lub komputerem - ich tzw. biały szum pomoże ci zasnąć; rozluźnij krawat, rozepnij koszulę pod szyją, zdejmij buty i wyłącz telefon komórkowy; ustaw alarm w komputerze lub zegarku, aby zadzwonił za kwadrans i weź powoli kilka głębokich oddechów ? jeśli nie uśniesz po 5 minutach, prawdopodobnie drzemka nie jest ci jednak potrzebna. I najważniejsze: wyjdź z biura natychmiast, jak tylko zrobisz wszystko, co do ciebie należy. Inni mogą na ciebie krzywo patrzeć, ale prawda jest taka, że osoby, które w wolnym czasie uczciwie odpoczywają, osiągają lepsze wyniki w pracy niż ci, którzy pracują po godzinach.

16:30 - KAWA ? PIERWSZA I OSTATNIA - kofeina działa znacznie bardziej pobudzająco niż sądzisz. Jej zauważalne oddziaływanie na ludzki organizm trwa cztery-pięć godzin. Aż 24 godziny upływają, zanim zostanie całkowicie wchłonięta. Dlatego nie powinieneś pić kawy później niż o tej porze, jeśli chcesz w nocy dobrze się wyspać. Dotyczy to również picia mocnej herbaty, jedzenia czekolady i picia niektórych gazowanych napojów, zawierających kofeinę (np. Coca-Cola, Pepsi).

17:00 - BATONIKI PRECZ - energetyczne batoniki to dobre wspomagacze organizmu, gdy pokonujesz trasę maratonu. Ale jeśli cała twoja popołudniowa aktywność ogranicza się do rozwiązywania krzyżówek - zastąp je owocami. Węglowodany z owoców nie są tak szybko zamieniane na energię, jak te z batonów, więc pozwolą ci na dłużej podładować akumulatory.

Dowiedz się więcej na temat: tryptofan | drzemka | śniadanie | przemęczenie | paliwa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje