Reklama

Jak jeść, żeby się nie zestarzeć

Zestarzejesz się i nie ma na to rady. Ale są sposoby, żeby starość przyszła później.

Jednym z ważniejszych czynników wpływających na szybsze starzenie się jest nieodpowiednia dieta. Wraz z wiekiem zmienia się zdolność wchłaniania składników odżywczych dlatego ważne, by ze wszystkich pokarmów wybierać tylko te najbardziej wartościowe.

Reklama

Główną i niezaprzeczalną przyczyną przyspieszonego starzenia się i starości organizmu jest niedobór (czasami znaczny), odpowiednich, niezbędnych organicznych pierwiastków i elementów w naszym organizmie. Nowoczesne środki farmakologiczne pozwalają tylko złagodzić istniejące już schorzenia, jednak nie są w stanie ich zlikwidować. Wyniki badań od dawna uświadamiają nas w tym, że większości śmiertelnych chorób można zapobiec, a nawet odwrócić ich bieg za pomocą dostarczenia naszemu organizmowi odpowiednich witamin i minerałów.

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że najważniejszą przyczyną większości niszczących chorób nie są wirusy i bakterie, lecz skutki działania wolnych rodników, które odpowiadają za starzenie się. To właśnie starzenie się naszego organizmu jest jedyną poważną chorobą, której trzeba się przeciwstawić po 25 roku życia.

Badania wykazały, że geny odpowiadają za długie życie w około 30 proc. Natomiast 70 proc. to czynniki środowiskowe, czyli te, na które w dużym stopniu można wpływać.

Jak jeść, żeby się nie zestarzeć (zbyt szybko)?

• Unikaj przejadania się, które jest jedną z głównych przyczyn starzenia się w krajach bogatych;

• Nigdy nie najadaj się do syta;

• Pamiętaj, by nakładać na talerz mniej niż jesteś w stanie zjeść;

• Wybieraj tylko produkty lekkostrawne. Wraz z wiekiem zwiększa się prawdopodobieństwo zaparć, a po 50. roku życia zwiększa się ryzyko raka jelita grubego.

• Spożywaj mniej kalorii, postaw na witaminy.

• Wraz z wiekiem spada zapotrzebowanie na składniki odżywcze - tłuszcze, białka i węglowodany (wiąże się to z mniejszą podażą kalorii) i większość składników mineralnych;

• Nocą nie zaglądaj do lodówki;

• niezależnie od wieku zegar biologiczny każdego człowieka po godzinie siedemnastej zwalnia przygotowując się do snu. Pamiętaj by ostatni posiłek dnia był jedzony tak wcześnie, jak to możliwe;

• Unikaj nagłych diet (zwłaszcza wtedy kiedy, nie byłeś do nich przygotowany);

• Włącz do diety produkty odbudowujące: kefiry, maślanki, zsiadłe mleko, mleczko pszczele i pyłek kwiatowy, otręby owsiane i pszenne, zarodki pszenne

• Ogranicz:

- spożycie produktów rafinowanych, które osłabiają twój organizm (produkty przetworzone zawierają polepszacze smaku i zapachu, które mogą prowadzić do wzrostu wagi i do zatrzymywania się toksyn w organizmie);

- nadmierne spożywanie soli (zatrzymuje wodę w organizmie); rafinowany cukier i produkty z niego powstałe (w skład których wchodzi np. dżem, różnego rodzaju galaretki, lody, ciasta, landrynki, guma do żucia, napoje słodzone cukrem, soki słodzone cukrem, owoce, owoce konserwowane za pomocą syropu cukrowego);

- bardzo słone produkty: chipsy, krakersy, solone orzeszki, itp.; wyroby z białej mąki (chleb biały, ciasta, ciasteczka, torty, krakersy, wafle, makaron, spaghetti itp.);

- wyroby z białego, przetworzonego przemysłowo ryżu; zupy konserwowane i koncentrowane (zupy w postaci proszku);

Dowiedz się więcej na temat: ryzyko | starzenie | starzenie się

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje