Paralotnia - poczuj się jak ptak

Paralotniarstwo powstało w krajach alpejskich. Pierwsze loty odbywały się z bardzo stromych zboczy, wynikało to z niskich parametrów ówczesnych paralotni.

Pierwsze paralotnie przywieźli do Polski alpiniści. Ograniczona dostępność wynikała z przelicznika dewizowego - koszt paralotni w tamtych czasach wynosił ok. 3000 dolarów amerykańskich. Po rozpoczęciu produkcji paralotni przez producentów krajowych latanie na paralotniach stało się w Polsce bardziej dostępne.

Paralotnia jest aparatem latającym cięższym od powietrza, w którym siła nośna powstaje na skrzydle po fazie napełniania, w wyniku opływu strug powietrza i wykorzystaniu energii potencjalnej. Oznacza to, że do lotu niezbędna jest różnica wysokości między miejscem startu a lądowania.

Reklama

W stanie złożonym paralotnia wypełnia duży plecak i waży 15-20 kg. Przygotowanie do startu obejmuje rozłożenie skrzydła, kontrolę linek nośnych i sterowniczych oraz wpięcie pilota za pośrednictwem specjalnej uprzęży. Odbywa się to na powierzchni o wymiarach 15x12 metrów. Następnie pilot startuje wykonując rozbieg.

Długość startu nie przekracza 6-8 metrów, a przy odpowiednim wietrze (tj. 5m/s) start może odbyć się z miejsca.

W Szwajcarii najpopularniejszym miejscem do lotów jest Interlaken, leżące między dwoma jeziorami - Thun i Brienz. Działa tam kilka szkół i firm organizujących loty paralotniami, nad którymi pieczę trzyma Szwajcarski Związek Para-Lotniarski.

Można tam latać na wysokości około 1600 metrów. Loty poglądowe trwają do 20 minut - wszystko zależy od siły wiatru. Natomiast niektórzy instruktorzy lat jeziorami potrafią się unosić nawet do 6 godzin.

W Interlaken lądowisko znajduje się w centrum miasta, więc samo manewrowanie i podejście do lądowania jest bardzo ciekawe i pozwala przeżyć niesamowite chwile.




INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama