Reklama

Pogromca mitów i 10 bzdur na temat treningów

Zapisałeś się na siłownię? Ostro trenujesz, żeby nabrać masy, bądź zrzucić zbędne kilogramy, ale nie wiesz, czy zmierzasz w dobrym kierunku? Zobacz, jak z treningowymi mitami rozprawia się instruktor fitness, Zack Cahill.

Trenerzy fitness kochają styczeń! Żaden miesiąc nie dostarcza im bowiem tyle pracy, co okres poświąteczny, gdy na siłowniach nagle robi się tłoczno. Powód? Noworoczne postanowienia. Chudzielcy chcą nabrać masy, a ci chudzi inaczej, pragną zrzucić brzuszek i wyrzeźbić swe ciało.
Założenie bardzo szlachetne, ale pod warunkiem, że wiesz, jak ćwiczyć i jak się odżywiać. Wokół jest wielu ekspertów, którzy radzą, co i jak, ale czasem stosowanie się do tych rad jest jak rzucanie monetą. Nigdy nie wiesz, co tak naprawdę przyniesie.
Jeśli nie chcesz męczyć się na darmo, tracić czasu i pieniędzy, przeczytaj, co do powiedzenia na temat "złotych rad" ekspertów ma pogromca treningowych mitów, Zack Cahill, trener fitness i felietonista brytyjskiego magazynu FHM.

Mit 1: Tłuszcz sprawia, że tyjesz


Tłuszcz tak naprawdę jest niezbędny dla funkcjonowania organizmu, w tym do produkcji testosteronu. Więc jeśli myślisz, że grillowane mięso uczyniło cię bardziej męskim, to właściwie masz rację.

Reklama

Tacy dostarczyciele tłuszczu, jak olej kokosowy, wołowina czy awokado, poprawią twój system odpornościowy. Dla szybkiej utraty tłuszczu ogranicz węglowodany. Na początek zamień poranne płatki śniadaniowe, na jajka.

Mit 2: Jogging to najlepsze ćwiczenie


Niewiele osób ma tak skonstruowane mięśnie, że mogą biegać bez urazów. Kontuzji podczas pierwszego roku uprawiania joggingu doznaje aż 79 procent biegaczy.

Zamiast biegania, rozpocznij program treningowy z podnoszeniem ciężarów i rozciąganiem. Wypady, przysiady i ćwiczenia z hantlami powinny na początek wystarczyć. Nie zapomnij jednak zapytać instruktora, czy poprawnie wykonujesz ćwiczenia.

Mit 3: Brzuszki to najlepszy sposób na mięśnie brzucha


Tak naprawdę to masz już mięśnie brzucha, tylko schowane pod tłuszczem. Jeśli przestaniesz jeść "śmieci" i zaczniesz podnosić ciężary, może pewnego dnia je zobaczysz.

Brzuszki tak naprawdę to tylko wierzchołek góry lodowej. Najważniejsze to po prostu przestać jeść byle co.  Jeśli brzuszek to twój problem, wyeliminuj gluten ze swego menu na cztery tygodnie (chleb, makaron, płatki śniadaniowe i większość przetworzonego jedzenia).

Mit 4: Wibracyjny trening wzmocni kręgosłup


Ćwiczenia na niestabilnych nawierzchniach, w tym na platformach wibracyjnych, to strata czasu. W ostatnich latach stały się modne, ale są totalnym nonsensem.

Więc jeśli zastaniesz swoją dziewczynę leżącą w domu na pracującej pralce, niekoniecznie będzie to oznaczało, że wykonuje właśnie ćwiczenia na kręgosłup...

Mit 5: Podnoś lekkie ciężary. To wyrabia muskuły


Mięśnie rosną, bądź maleją - i to jest fakt. Podnoś największe ciężary, jakie jesteś w stanie podnieść bezpiecznie w seriach po 8-12 powtórzeń.

Na początek wybierz sobie trzy, cztery ćwiczenia i wykonuj je bezpośrednio po sobie. Pamiętaj, żeby odpoczynek między poszczególnymi seriami trwał krócej niż jedna minuta.

Mit 6: Kawa jest szkodliwa


Kawa przed treningiem dostarcza energii i sprawia, że twój organizm zużywa więcej tłuszczu jako paliwa. Poza tym kawa ładnie pachnie i świetnie smakuje. To dowiedziony przez naukowców fakt, że kobiety uważają pijących espresso facetów za seksownych. 2-3 filiżanki kawy dziennie to ilość absolutnie w porządku.

Mit 7: Pilates i joga wydłużają mięśnie


Mięśnie przyczepione są do konkretnych miejsc na twoich kościach. Ich wydłużenie wymagałoby więc piły łańcuchowej i ogromnej dawki środków przeciwbólowych...

Zajęcia typu joga to świetny dodatek do treningów siłowych (plus dodatkowo można spotkać tam przepiękne dziewczyny). Nie oszukuj się jednak, że ćwiczenie jogi zamieni cię w wojownika z gry komputerowej.

Mit 8: Należy wyeliminować sól z jadłospisu


Jeśli twoja dieta składa się ze świeżych posiłków, a nie z przetwarzanego "śmieciowego" jedzenia, nie ma sensu porzucać soli. Dowód na szkodliwość soli powstał po badaniach przeprowadzonych na szczurach. Pamiętajmy jednak, że szczury karmione były 60-krotnie większą ilością soli niż spożywa przeciętny człowiek.

Lubisz sól? Nie ma problemu, upewnij się tylko, że inwestujesz w sól dobrej jakości (np. morską).

Mit 9: Śniadanie to podstawa


Choć śniadanie to faktycznie ważny posiłek, sporadyczny post może być świetnym sposobem, aby szybko schudnąć. Poszcząc przez 16-20 godzin raz w tygodniu nie tylko wyszczuplejemy, ale też poprawimy trawienie i hormony spalające tłuszcz.


Mit 10: Odżywianie jest skomplikowane


Żeby być w formie, musisz stosować się do jednej, jedynej zasady. Upewnij się, że przynajmniej 80 procent jedzenia, które spożywasz, to owoce Matki Ziemi lub (kiedyś żywe) stworzeniem. Widziałeś kiedyś drzewo makaronowe? Nie! Więc nie jedz makaronu.

Ryby, mięso, warzywa, orzechy, owoce - to wszystko "gra fair" dla twojego organizmu. W zupełności wystarczy, aby dać mu zbalansowaną dietę.

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: trening | siłownia | postanowienie noworoczne | wysiłek | joga | jogging

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje